11 d’oct. 2015

10-10-2015 Tossals Gros i de la Cucurulla des del Pont de Suert.

Tossals Gros i de la Cucurulla des del Pont de Suert.
10-10-2015

Panoràmica ruta d'ambient pirinenc per la divisòria de l'Alta Ribagorça catalana i aragonesa que ascendeix al Tossal Gros, un cordal herbós amb unes precioses vistes de la vall de Bonansa i dels massissos de les Maladetes, Posets i Besiberris en una ruta feta de retalls de rutes proposades per Btt Puro Pirineo, El Palau Robert i d’altres de propis.

En aquest cas el punt de sortida per efectuar la ruta, és la zona esportiva de població de Pont de Suert (838mts) punt on cal creuar  el riu Noguera Ribagorçana pel pont que hi ha a prop del complex poliesportiu. Un cop travessat, cal tombar a la dreta per un carrer asfaltat que remunta en  paral·lel per dins del barranc la riera de Sirés fins al llogaret homònim. Es passa per sota d'una conducció d'aigua i en continua pujada per carretera durant uns 3200 metres fins trobar un trencall a la dreta que accedeix a la part alta del poble tot i no s’hi arribi.

La pista segueix guanyant altura per una roureda fins arribar a les prades de Prat de Campo (1140mts), on es planeja abans de endinsar-se al bosc i començar el descens cap Bonansa.

Seguint les indicacions a Bonansa, es travessa el barranc de Montot i es torna a remuntar la pista tot trobant el trencant del GR-15 que per corriol baixa fins creuar el Riuet de la Mola i torna a pujar fins arribar al poble de Bonansa (1240mts) on paga la pena fer-hi una curta visita.

Es continua per la carretera direcció est i abans d'un revolt a l'esquerra, es trenca a també l’esquerra per una pista que baixa cap a les piscines i que després marxa en direcció sud–oest. Sempre per la pista principal ,la ruta recupera el GR-15, segueix guanyant altura ,passa pel trencall a la dreta de la Font de les Comes ,que s’ignora, es creua el torrent de les Comes i es comença a remuntar ara ja d’una manera sostinguda travessant ara, el torrent de Montot  altre cop. Després  i, fent una giragonsa, se surt al llom de la carena que es desprèn del tossal de la Cucurulla, el Tossal Puço.

La pista es dirigeix cap al sud amb trams exigents de fort pendent i molt de còdol solt que fa que calgui empènyer puntualment la bicicleta. Es passa sota una línia d'alta tensió, i aquí, cal anar a cercar la carena que en fort pendent guanya el cim de la Cucurulla (1706mts) punt culminant de la Serra de Sis i coronat per la caseta d’un repetidor de telecomunicacions abandonat i amb unes magnífiques panoràmiques dels cims Pirinencs que van des dels Eristes i Posets , a la Punta Alta, Contraix junt amb els cims del Pallars passant per l'Aneto, Vallhiverna, Comaloforno i Besiberris.

Es descendeix del cim pel mig de prats fins a la Collada del Prat d'Estaso (1666mts). En aquest punt la pista es bifurca ,abandonant  el GR-18, i s'agafa el camí de l'esquerra cap al sud-est que baixa pel llom i després segueix les ondulacions de l’ampla i herbada a carena, anomenada Clau de Buira, un magnífic tram d'àmplies perspectives que possiblement siguin les vistes dels paisatges més bells de tota la ruta per finalment, ascendir al turó superant un darrer tram en fort pendent fins assolir el cim del Tossal Gros (1596mts)i fàcilment reconeixible per una estructura com una mena de caixa metàl·lica.

Es descendeix seguint la carena i aviat es gira a l'esquerra per una pista poc visible, molt erosionada i amb fort pendent en el primer tram que es dirigeix ​​pel Barranc de Buria cap a l'ermita de la Mare de Déu de la Mola.

Quan el pendent s’ajeu, es pren un trencall cap a l'esquerra que en 200 metres condueix a l'ermita de la Mare de Déu de la Mola, ermita que corona el tossal homònim.

Un cop feta la visita, pel darrera , cap a l’est, es continua avall per un difús corriol que mena per la pista principal, que descriu àmplies llaçades i baixa ràpidament fins  arribar-se al llogaret de  Buira (1175mts).

Sense entrar al nucli, s'agafa la pista asfaltada que davalla direcció al Pont de Suert però que s’abandona per un corriol que es pren en una obertura de la tanca de protecció just després de passar un transformador elèctric. La baixada pel corriol, esdevé ràpida i divertida fins que torna a connectar amb la pista asfaltada que no es triga massa a tornar a abandonar en una marcada corba tancada a dretes per un camí abandonat que va a trobar la canalització d’aigua de la Riera de Sirés enllaçant amb el camí de pujada fins retornar al punt de sortida.