13 de gen. 2013

12-01-2013 Pedalant per la Serra de Pinós i les Cingleres de la Mola

Pedalant per la Serra de Pinós i les Cingleres de la Mola
12-01-2013

Avui, de nou, tornem a ciclar per terres vallesenques. El punt de sortida aquest cop, és Sant Llorenç Savall (466mts) on en la seva part més al Sud, s’hi troba la pista que condueix a Sant Jaume de Vallbé (o Vallverd). Agafem l’esmentada  pista que en direcció oest, i amb indicacions a l’ermita ens puja a la Bassa de Sant Jaume de Vallbé tot remuntant la riera de Mascarell. Un cop a la bassa, agafem el trencall a Sant Jaume, tot i que no hi arribem ja que prenem la pista que en pujada acaba convertint-se en un fàcil i divertit sender fins enllaçar amb una nova pista prop del Coll Moner (649mts). Travessem el Pla del Parany del Boter on gaudim d’unes bones vistes de la Mola, el Montcau i a l’altre banda del Puig de la Creu.

Passem pel costat d’una cabana caçadors i seguim cap el mas de  Can Cadafalc on als 1500 metres aproximadament, agafem un  desviament a la dreta que per bona pista, davalla pel Sot del Uit rodejant la urbanització del Balcó de St. Llorenç pel nord i seguint la vall que fa el torrent de Can Torell fins arribar a una tanca de ferro que hi dona accés malgrat hi ha un cartell que hi diu camí particular. Traspassem la tanca i sortim a la carretera de Castellar a St.Llorenç Savall que seguim cap a l’est durant uns 150 metres. Tombem a la dreta en un trencall direcció Sant Feliu del Racó, traspassem el riu Ripoll per un pont i als 300mts, en el Mas Oliver, tombem a la dreta tot seguint les indicacions del mas de Cal Joan el Coix des d’on surt una incipient pista a l’esquerra que ens endinsa en la obaga en les immediacions de Cal Manyosa.

La pista puja molt forta amb intervals de rampes que freguen el 18%. Un cop superat aquest tram, enllacem amb la pista que ve del Clot del Sabater (537mts), en molt millor estat que l’anterior i en direcció SO, rodegem el Pujolet.

Superant el Coll de la Rocassa (561mts),anem direcció ja cap a La Mola i les seves cingleres i just passat un horrible dipòsit, trobem el trencall al Coll de la Grua (715mts). En direcció NO, passat el coll a la cota 746, prenem un corriol que per la dreta va a buscar la cinglera. Passem per sota del Gurugú (820mts) ,Els Plecs del Llibre i alternant porteigs anem flanquejant la faixa rocallosa en el que esdevé el tram més espectacular i imponent de la jornada.

Passem pel Gorg del General  i la Font de les Mosques (que trobem seca) i travessant algun bosquet penjat anem a trobar un ressalt anomenat L’Escaleta, on comencem a perdre metres tot baixant al Coll llarg (648mts) i on, fent una mirada enrere, veiem imponent, La Castellassa i la cinglera d’on venim.

Per un divertit corriol, comencem a perdre metres ja d’una forma continuada ,no sense desviar-nos abans a veure l’Avenc de les Carboneres (629mts), un forat al terra de 84 metres del fondària.

Reprenem el camí resseguint la Carena de la l’Illa trobant un trencall a la cota 496 que fent un gir de 90º a l’esquerra  segueix davallant, ara per pista , fins al Sot de Matalonga on enllacem amb un altre pista que resseguim direcció E. 400 metres després trobem el desviament de l’ermita de la Mare de Déu les Arenes a la que arribem de seguida per després baixar fins la carretera.

Direcció Sant Llorenç Savall i per asfalt durant 400mts, anem a trobar un nou trencall a la dreta que ens conduirà per camí de terra de nou a Sant Llorenç. Ciclem per la pista i tornem a creuar de nou i per darrera vegada el Ripoll per remuntar després el torrent del Castelló.

En pujada, passem pel costat de la Torrota de Catafau i virem al oest tot travessant la Serra Alta per la pista de la Creu Vermella sense abandonar la pista davallant fins l’asfalt on un quilòmetre després, tornem al punt de sortida.

Resumint, una manera diferent de conèixer els Cincles per un itinerari entretingut alhora que super-panoràmic de la part més abrupta dels cingles de Sant Llorenç. La ruta discorre una part important per corriols i cal anar mentalitzat que en algun tram, ens tocarà empènyer la bici.