26 de febr. 2013

23-2-2013 Congost de Baldellou i Coves del Salgà des de Castillonroi

Congost de Baldellou i Coves del Salgà des de Castillonroi
23-2-2013

Fugint del mal temps (i de la neu) de Barcelona i del fred i vent del Pirineu, aquest cap de setmana tot i hi teníem intencions, a darrera hora del divendres, vam decidir d’arraconar els esquís i tirar cap a la Llitera per rodar una mica. Així doncs, a l’hora dels senyors (i això comença a tornar-se en un costum...) en un dia solei, però molt, molt fred , sortim de Castillonroi per carretera en baixada direcció a Alfarràs per la Obaga i en arribar a l’altura del Pont de Coll prenem la pista que neix a l’esquerra.

Direcció a la Serra de Peralegre, passem per la molt malmesa Torre de l’Hereu i passem pel davant de la petita escola d’escalada “Els Amics i Enemics de Castillonrroi”.

Allí s’inicia la  pista militar que valenta i amb el ferm en mal estat, esgarrapa molts metres de cop a la Serra de Sant Salvador.

Quan estem a una altura d’uns 644mts, trobem un desviament a l’esquerra per pista en millor estat que ens davalla tot travessat l’Obaga Mala trobant un nou trencall que prenem direcció NO cap al Pla de Mules.

Trobem un encreuament de quatre camins i nosaltres prenem el de la dreta, és a dir el de la pista del Cantal de la Violeta que a poc de començar esdevé una trialera que baixa fort fins anar a trobar la pista a Baldellou.

Un cop hi som, enllacem amb l’antic Camí d’Alfarràs tot travessant el barranc de les Vinyes.

Quant som just sota Baldellou, anem a buscar la carretera Baldellou – Castillonroi direcció Castillonroi on de seguida agafem la pista que en direcció O planeja per l’ample vall del Regacho que forma el riu Pedriza. Seguim les traces del PR remuntant per pista el riu fins trobar el trencall del camí vell de Peralta, que no agafem ja que seguim recte per anar a trobar el Congost de Baldellou, un bonic paratge malmès pel gran tub d’alimentació d’aigua.

Ens hi endinsem, i superem unes escales que ens donen pas al petit embassament de Baldellou en el que seguint per corriol sortim de la clotada per pista en mal estat poc abans de retrobar la carretera Baldellou - Camporrells.

Per carretera, retornem a Baldellou altre cop on just arribar, tombem a l’esquerra per la bona pista a l‘embassament Santa Anna que abandonem en un trencall a la dreta pel Camí de  Penella.

La pista rodeja el Tozal del Vedat i segueix en direcció a les Coves del Salgar tot travessant la finca de Cortés fins arribar al Barranc de les Coves on trobem les coves del Salgar i a les que hi accedim per una mena de camí ferrat.

Després de la visita, ens hi fiquem per un corriol assenyalat en un gran roc al principi coronat per una fita i que remunta el barranc de les coves, que esdevé un camí de senglars feixut i del tot inciclable, que fa que calgui portejar bicis a l’esquena una bona estona.

Quan el corriol ja és més ciclable s’ajunta amb una pista talla-focs que ressegueix muntanya amunt la  línia de 132 kv que remuntem fins que aquesta s’uneix amb la pista dels Munts que prenem fins anar a trobar de nou el pla de mules, i direcció el Port de Peralegre, per pista bona, travessem al llarg la Serra de Bardella lloc on es troba l’enlairament parapent i després ens arribem a Lo Collet, on enllacem amb la carretera direcció Castillonroi.

Hi pedalem durant uns 1200 mts en baixada, i en un revolt a l’esquerra, trobem el trencall de la Cabañera Real que passant pel costat de granges, per pista ràpida i resseguint al llarg el barranc del Solà ens porta cap a la Teuleria sortint de nou a la carretera a l’entrada de Castillonroi on seguim el camí del Esterrers per arribar-nos per la part alta del poble.

Resumint ,una ruta curta però intensa a dos racons desconeguts de la Llitera més oriental. De repetir-la, millor en sentit contrari!!!