20 d’ag. 2014

15-08-2014 Ferrada Espolon de la Virgen i barranc de la Virgen

Via Ferrada Espolón de la Virgen i Barranc de la Virgen

15-08-2014

Els darrers cops que vaig estar a Guara ,va ser per fer el barranc de La Cueva Cabrito + Estrechos del Balced a l’any 2008 i per alguna incursió amb la bici prop d’Alquezar no recordo exactament quan. Avui ens decidim per anar de Ferrada. De les tres que hi ha a Guara ,escollim la de l’Espolón de la Virgen per considerar que és de lluny, la més interessant tot i que és curta i facilota (però més llarga i vertical que les altres) amb algun pas una mica aeri, on el més interessant gairebé és la impressionant bellesa de l'entorn del barranc del Mascún (nom que ve de l'àrab i significa alguna cosa semblant com a “on habiten els esperits”). Des de Rodellar, després de creuar el poble prenem el camí que baixa al barranc del Mascún. Durant el descens passem per diverses vies d'escalada, algunes de fins a 8è grau que semblen inassequibles, i que gairebé ens fa envermellir una mica de veure com alguns pugen per allí mentre nosaltres anem a fer el “Sundayner” a una ferrada.
Passem per un desviament on hi ha un pal indicador que ens senyala el camí de l'Ermita de la Verge, i que no agafem. Seguim el que assenyala direcció Mascún. A dalt al  capdavant podem veure ja l'ermita, quedant la ferrada a l’esperó que baixa a la seva esquerra. Un cop ja en el barranc, el remuntem per sendera ben marcada, on en algun moment cal creuar el riu per damunt les pedres. Arribem a la surgència reconeixible per un forat en la roca on surt aigua.

Just a continuació el riu fa un gir tancat a la dreta. Davant ja podem veure la ferrada a la dreta del riu. Si ens donem la volta, podrem veure la silueta del famós dofí del Mascún en un forat a la roca. Just passada la corba, agafem la curta sendera a la dreta que puja fins a la base de la Ferrada marcada per un panell informatiu (que actualment és al terra). Ens equipem i comencem l’ascensió. La via es troba molt bé equipada principalment per grapes i algun tram de cadenes, però es podria pujar gairebé tota ella fàcilment sense utilitzar-les, agafant-se només a la roca. La línia de vida, està força rovellada i a l’inici ha estat substituïda en un curt tram per una corda de dubtosa seguretat. La via comença amb una ràpida pujada, que va guanyant en dificultat a mesura que va marxant cap a l’esquerra.

Superat aquest primer tram, la via continua amb cadenes i va a buscar una prominència de la roca deixant-nos literalment sobre el buit en un pas d'uns 8 metres aproximadament.

Continuem per una mena de fàcil i oberta canal acabant el tram en una petita terrassa i des de on podem gaudir de les vistes, doncs al davant veiem el barranc de Andrebot i en el costat oposat el Mascún Superior i La Cuidadela.

Tan sols ens queda superar el darrer tram, que sense dificultats ens porta fins al cim on es troba l'ermita de la Virgen del Castillo, val a dir ,que força deixada.

Baixem per la sendera, que va una mica a l'esquerra fins que en 10’ el camí es creua amb el Barranco de la Virgen en el que ens endinsem. Aquest és un barranc sec i molt fàcil que amb tres ràpels, el major d'uns 11 metres se supera sortint a un indret ombrívol on hi ha un sector d’escalada anomenat “El Callejón”.

Ara només ens resta tornar a creuar el Mascún i desfer camí fins a Rodellar. I a la tarda sessió continua d’esportiva a Rigole i Bikini per treuren’s el cuquet...