20 d’ag. 2014

16-8-2014 Gorgas Negras i Barrasil.

Gorgas Negras i Barrasil.
16-8-201

Un dels barrancs més emblemàtics de la Serra de Guara. Tècnicament no és un barranc complicat doncs solament hi ha 5 ràpels (i segons com, saltables), però requereix d'una bona forma física pel seu llarg accés i a la vegada el seu descens doncs amb el problema més greu que ens podem trobar és la seva pròpia longitud i les seves grans i inacabables badines. Per accedir, calen unes 3 hores sortint des de Rodellar pel mateix itinerari que baixa  fins al llit del riu Mascún i anar en direcció a la surgència per poc després abandonar la llera del riu per el camí que remunta el barranc d’Andrebot fins a la capçalera, arribant a una prada amb una bifurcació. Esquerra cap a Barrasil i dreta cap al despoblat de Nasarre. Cal agafar aquesta segona opció que puja per la dreta, continuar per ella fins a arribar a un obert on la pista gira netament cap a l'esquerra, punt en el que queda del dolmen de la Llosa Mora.

Se segueix cap a l’Oest fins a arribar a un encreuament que cal prendre a mà esquerra i que porta fins al despoblat de Nasarre.

Després, s’ha de seguir la pista que rodeja el poble pel nord i començar a descendir per fort pendent tot seguint les fites tot trobant un camí a l’esquerra als pocs minuts de començar a descendir pel bosc i que condueix a la llera de l’Alcandre, a uns 10 minuts de Gorgas Negras.

El descens pròpiament dit, comença en un congost ombrívol ple de badines i ressalts junt amb el primer ràpel. Més endavant s’hi troba un primer caos de blocs dins del mateix congost, que a poc a poc es va obrint fins a arribar als Bozos de Lañas, una zona de grans blocs de pedra. Superat el gran caos s’arriba a la zona dels salts d’aigua on s’hi troba una nova instal.lació de ràpel entre uns blocs i un salt amb un altre ràpel. Un xic  més endavant apareix un altre i més llarg salt d’aigua d’uns 15 metres i on a la dreta hi ha l’instal.lació de ràpel.

A partir d’aquí finalitza el tram de les cascades arribant a la brolla de la Font Freda on es diu que l'aigua sorgeix a uns 8ºC. A partir d'aquest punt l'aigua es la principal protagonista fent que calgui superar llargues badines, estrets ,caos de roques , blocs, i algun salt que altre fins a arribar al final del barranc Gorgas Negras a la zona de Chasa,una  àmplia zona de riu on comença el descens del Barrasil.
Comença pel Bocazal d'Os Gats, que no és més que un enorme caos de blocs que cal superar. Si es vol fer via, es pot caminar per la sendera que va per les ribes tot i que a voltes en les parts estretes, s’ha de retornar a l’aigua.

En aquesta part, no és difícil trobar escaladors (Sector Paradís) a la llarguíssima badina del Ajuntadero i on apareix més endavant el Puente Pedruel, on se surt de la llera del riu per accedir cap al càmping i pujar per la pista cap a Rodellar.