23 de jul. 2013

20-7-2013 Via ferrada del Santo Cristo d’Olvena.

Via ferrada del Santo Cristo d’Olvena.
20-7-2013

Avui, de camí cap a Benás i per omplir el matí, ens hem atansat a fer l’arxi-repetida via ferrada del Santo Cristo. Aquesta ferrada, es troba ubicada al congost del riu Ésera entre Barbastro i Benavarri en la carretera N123 just sota la població d’Olvena. Tot i tenir l’equipament d’una ferrada, jo potser no l’anomenaria com a tal, doncs més aviat ,podríem dir que és un camí vertical protegit, doncs el terreny per on discorre, no és tan dret com per omplir-lo de ferro per progressar excepte en alguna més que justificada ocasió però si en canvi, té la suficient exposició i prou timba com per que un mal pas, esdevingui fatal i justifiqui plenament una llarguíssima línia de vida. Per accedir, l’aproximació és gairebé nul·la. Creuem l’Ésera per l'antic i espectacular pont romànic de la Sierra resseguint les traces de GR fins trobar a l’esquerra l’inici de la via per un cable ancorat al terra.

L’esmentat cable, puja per una mena de canal per la que progressarem utilitzant les seves parets. De sobte, el cable, vira cap a l'esquerra i ens cal fer una petita grimpada i desgrimpada per travessar una altra petita canal per a partir d’aquí continuar un curt tram en baixada per un camí.

Just rodegem l’esperó, la via es torna un xic més exposada a l'altura ,travessem un curt tram de cresta augmentant-ne la verticalitat i sensiblement ,la dificultat.

Passat una mena de collet l'itinerari es bifurca. El tram que ens queda a l’esquerra, malgrat sembli interessant, no va enlloc !?!. Seguim per la línia de l’esquerra on trobem les primeres (i les últimes!) grapes que fent una curta diagonal ens condueixen fins dalt del Mirador de Olvena on gaudim de les vistes del Pirineu i de l'embassament de Graus.

Per descendir, baixem cap al poble anant a trobar les traces del GR-45 que descendeix cap al congost i que en uns 20 minutets, ens torna a deixar al cotxe. Resumint, una bona manera de passar un matí o una tarda fent una senzilla ascensió que paga la pena sobretot per les espectaculars vistes i l’ambient malgrat que jo no la titllaria de ferrada...