23 de jul. 2013

21-7-2013 Pics de Clarabide i Gias per Estós.

Pics de Clarabide i Gias per Estós.
21-7-2013

Ahir, després de fer la fàcil ferrada d’Olvena mentre pujàvem cap a Benás, vam pujar fins al refugi d’Estós en el que vam trobar-nos amb la resta de companys que van pujar al matí. Caram! La tarda que vaig pujar en bici fins a la cabana del Tormo se hem va fer llarg i aquest cop caminant, encara més. Per cert, no en sabia pas que es pogués pujar amb la bici fins al mateix refugi, hauria estat una bona pensada fer l’aproximació amb ella.

La intenció d'avui, és una atractiva ascensió envoltada d'un bon grapat de Tres mils, en la qual malgrat el desnivell, es poden empalmar uns quants d'ells en poca estona per camí fàcil i evident que fa difícil que hom es pugui desorientar.
Sortim del Refugi d’Estós amb les primeres llums del dia i ens encaminem cap al barranc de Gías per la Ball de Gías. Anem a la recerca del torrent que resseguim per camí fresat. El travessem un parell de cops el segon, amb compte, doncs baixa potent d'aigua.

Superem diverses grades del Forau d'O travessant alguna que altra congesta mentre que a mesura anem guanyant altura el paisatge ens descobreix, entre altres, la Vall de d’Estós, les Tucas de Bardamina, Agulles de Posets, Pic de Montidiego, el Forau de Bardamina, i sobre els nostres caps s'alça magnífic, el Seil de la Baque. Passem a distància de l’Ibón inferior de Gías envoltant-lo en altura arribant-nos fins al Superior (2650mts).

Ara davant nostre se ens descobreixen el Pic de Gias, els Clarabide, el port de Gias, la cresta del Gourgs Blancs, Jean Arlaud, Portillón de Oô i la cresta cap a Seil de Baque amb una Vall d’Estós a la nostra esquena que ja queda molt, molt avall.

Seguim pujant, sempre per camí evident cap al port de Gias rodejant l’Ibon de Gias per l'esquerra remuntant el pendent i sortejant caos de roques fins al port de Gias (2780mts).

Un cop allí, el grup es divideix, d'una banda els que van a Gourgs Blancs i els que anem a Clarabides-Gías. Així doncs ,virem cap a l'esquerra i per camí fresat en poca estona assolim el fàcil cim del Clarabide Oriental (3012mts)des d’on podem veure amb sorpresa un llac de Clarabide encara glaçat en la seva major part a més de la resta de la cresta dels Clarabide que no té dificultat tret del pas fins al Clarabide Occidental.

Per terreny fàcil, ens apropem al Clarabide Central (3020mts) on deixem les motxilles i ens dirigim cap al Clarabide Occidental (3008mts), on cal usar les mans en algun pas ja que la cresta encara que fàcil, és una mica aèria. Des d’ací, grans vistes sobre el Posets.

Desfem camí cap al Central, recollim motxilles i descendim fins al Coll (2921mts) per encarar ja el darrer tresmil de la jornada, El Pic de Gías.

Per assolir-lo,  haurem de superar una canal d'IIº en una curta grimpada fins accedir al cim a 3.011 mts.

Una vegada fet cim, tornem al port, i des d'allí, iniciem el descens en paral·lel al contrafort del Pic de Gías fins a enllaçar amb el camí de pujada des de l’Ibón Superior.

Ara, cal desfer en la seva totalitat el camí de pujada fins al refugi per finalment, arribar-nos fins al pàrking en el que hauran estat uns 1860mts de baixada que malgrat el bon estat del camí ,poden acabar sent interminablement llargs. Allò de la bici no anava en conya...