6 d’ag. 2013

04-08-2013 Grau dels Barrots i del Carabassal

Grau dels Barrots i del Carabassal
04-08-2013

Després de xalar de valent amb el barranc del riu Glorieta ahir, avui , després de molt dubtar, i a pesar de la calorada, ens hem decidit per fer una volta pel Parc Natural de la Serra del Montsant començant al poble de la Morera de Montsant (743mts). La intenció, és pujar i baixar a la Serra Major (1090mts) per dos graus equipats amb esglaons i clavilles de ferro, escales i alguna que altre corda que l’hi dona a la sortida un cert caire d’aventura i dificultat no apte pels qui pateixin vertigen. Com a curiositat, paga la pena esmentar, que el segon dels graus que farem, l’anomenat Grau del Carabassal, rep aquest nom per les escales i troncs de fusta que antigament existien per superar-lo que eren de  fusta d’alzina de la varietat Carabassal, ara substituïdes per escales de ferro i amb un equipament que podria de Ferrada per protegir passos molt aeris que hi confereixen un gran ambient. Nosaltres per si de cas hem portat al damunt tots els patracols de ferrada al damunt malgrat que no han estat necessaris.

Sortim de l'entrada de Morera del Montsant (745mts) on trobem una placa amb indicacions cap a la Serra Major. Enfilem el GR en aquest primer tram per pista cimentada  fins que s’acaba continuant per un camí de ferradura. Trobem una bifurcació i prenem el trencall de la dreta tot seguint marques de PR, altres de blanques i algunes fites.

Iniciem la pujada al grau dels Barrots, sens dubte el més bonic i espectacular dels graus de la Serra del Montsant. Passem per sota el cingle de la Roca Falconera per una escletxa equipada amb uns graons força peculiars.

En sortir, hi trobem una bifurcació en la que ens cal creuar la roca que hi ha a la part superior de l'esquerda cap a l'esquerra que ens porta per camí estret cap al Balcó del Priorat, una agulla unida a la cinglera per un roc que la tornen un mirador excepcional malgrat que esdevé un xic exposat tot i que és protegit per una barana.

Seguim el camí per PR en direcció Cornudella. Passem per alguns petits passos exposats però horitzontals, senzills i equipats amb cables fins trobar la bifurcació cap a la Roca Corbatera i cap la Serra Major. Prenem el camí de la dreta i arribem al Racó dels Boixets  (1043mts).

Allí, seguint les traces de PR, arribem a una nova bifurcació que de seguir cap a la dreta trobaríem el grau del Carrasclet que queda sota nostre en una escletxa.

Nosaltres agafem el camí que puja a trobar el GR de la Serra Major per dins d’una esquerda que mena a la Serra Major (1125mts) .El camí  de Capçada, potser el tram més ensopit de l’excursió, ressegueix la Cinglera fins anar  a trobar un contrafort que ens davalla al Clot Cirerer o a la Cova Santa (1076mts) escollint aquesta darrera i on cal portar frontal per poder visitar-la.

D’allì ens encarem cap a la cinglera on trobem l’inici del grau del Tomaset o Montsant, passant pel Racó dels Caçadors i per els Racons del Meloner.

Resseguim el camí direcció Oest fins al començament del grau del Carabassal, del que descendim amb la ajuda d’una corda, tres trams d’escales metàl·liques i una sirga d’acer.

Per sota el cingle ja, seguim davallant cap a la Cova dels Fareus (909mts) per l’evident camí dels Fareus fins anar a enllaçar amb la carretera de Cornudella a Montsant uns 300 metres, abans de  tornar un altre cop al poble de la Morera, lloc de sortida.