13 de maig 2014

11-5-2014 Les 3 ermites de la Llitera

Les 3 ermites de la Llitera
11-5-2014

Després de que ahir vam haver de marxar per l’imminent canvi de temps a la Val de Benàs, avui canviem els esquís de muntanya per les bicis. Repetim parcialment una ruta “made in Pass@muntanyes” que el David i la Olga no refusen repetir amb mi i amb alguna improvisació marca de la casa. La raó d’aquesta sortida, és una interessantíssima volta que enllaça les tres ermites emplaçades en els punts culminants de la Llitera est. Sortim prop de la bàscula de Castillonroi i creuem el poble per la carretera a Baldellou. Ens desviem pel camí de la Teuleria i continuem per bona pista seguint el GR fins a Baells.

Allí per una pista abandonada anem a enllaçar amb la que puja a Zurita. Fins ara el guany de desnivell ha estat força progressiu, però a partir d’aquí la cosa es posa més dreta fins arribar a Sant Quilis (1084mts)  primera ermita i punt més alt de la ruta i on avui, no podem gaudir de les vistes del Pirineu, doncs finalment ha entrat el front que preveien.

Comencem a baixar per l’incipient sender direcció cap al petit nucli del Mas Blanc que trobem en un primer tram força pedregós i en una segona part de millor ciclar i més ràpid.

Creuem la carretera N-230 i anem a trobar la pista que ens porta pel darrera de Saganta cap a les rodalies de Natxà on per un corriol divertit i ràpid baixem fins a trobar la pista cap als Màrtirs després de travessar la carretera que baixa a Camporrells.

La pista dels Màrtirs és prou bona i avancem amb comoditat fins enfrontar-nos amb les darreres rampes que pugen decidides fins al cim on es troba emplaçada l’ermita (816mts).

Per baixar desfem camí  fins la primera cruïlla que trobem i prenem la pista ràpida que per la carena ens baixa fins a Lo Collet (608mts). Creuem la carretera de Balldellou per seguir per la Serra del Bardells cap al Pla de Mules per un divertit i rapidíssim corriol per continuar cap a la que serà  la part més exigent de la ruta i on hi trobem rampes de fort gradient fins arribar a l’aparcament superior de la pista militar. Així doncs, tombem a la dreta i prenem la pista que si be al principi és de bon ferm i en suau baixada, després es converteix en tot el contrari amb  fort pendent i mal ferm que ens puja fins l’aparcament de la pista que van fer els militars al Montpedró.

Allì a la dreta, hi ha uns esglaons de fusta. Cal carregar la bici a l’esquena per superar el poc desnivell fins arribar a l’altiplá del Montpedró. A l’esquerra ja s’albira l’ermita i en direcció est, a voltes pedalant ,a voltes empenyent la bici arribem on es troba l’ermita de Sant Salvador (736mts), tercera i ultima ermita de la ruta i mirador privilegiat sobre la comarca amb bones vistes al Pirineu, a la plana del Segrià i sobre l’embassament de Santa Anna.

A la dreta de l’ermita, neix un sender que esdevé puntualment tècnic en alguns trams alhora que espectacular i divertit i que recentment ha estat netejat i desbrossat i que per la cara sud fent algunes marrades, ens davalla fins a la malauradament enderrocada Torre de Buiret. Ara tan sols, ja només ens queda anar a trobar la carretera a Castillonroi i retornar al punt de sortida.