20 de maig 2015

10-05-2015 Ruta dels Salvatges de Benavarri

Ruta dels Salvatges de Benavarri
10-05-2015

Després de pedalar ahir per una estupenda ruta a la Llitera, avui toca fer-ho per la Ribagorça aragonesa en aquesta ruta circular que ressegueix amb algunes petites variants la ruta 6 que proposa el centre Btt de la Ribagorça, que alhora, també coincideix en part amb el traçat d’una de les primeres edicions de la marxa Btt "Ruta dels Salvatges". Des de Benavarri, cal anar a trobar les marques de l’itinerari 6 pel camí a Santa Anna i el GR18.1 des de La N-123. Cap al sud i per bona pista, l’itinerari passa prop de l’esmentada ermita i pel costat de la Bassa Misero.

Surt al pas a la dreta el trencall de la pista cap a Estadilla que cal ignorar. El camí poc a poc va endinsant-se dins la massa forestal de pins i guanyant altura amb decisió per un ferm farcit de còdols fins arribar-se a una gran plana amb camps de conreu anomenada el Campellet.

Cap al final del pla, el GR18.1 marxa cap a la dreta per anar a cercar la part alta de Purroi  Vell, un petit nucli amb un carrer únic bastit damunt d’un turó.

L’itinerari original, per carretera, ara baixaria fins anar a trobar el Purroi de la Solana, a la Plana, però en aquest cas, paga la pena seguir pel camí que hi fa drecera retallant la gran corba que fa la carretera. Just darrera de la ultima casa anant cap al sud, per sota la carretera hi ha una canalització que evitarà evitar creuar al ras la N-230.

Un cop a l’altra  banda, cal seguir la pista direcció al camp solar, però sense arribar-hi, doncs s’haurà d’agafar el camí que surt esbiaixat a l’esquerra. Aquest va pujant per ferm pedregós seguint una línia de l’estesa elèctrica fins enllaçar amb la carretera HU-V-913. Prop de Pilsá ,poblet situat també dalt d’un turó i coronat per les ruïnes d’un antic castell , 100metres després de passar un corral la ruta es desvia cap a la dreta rodejant el poble (No confondre amb el desviament del GR!) per ponent en clar descens cap al nord per la carena entre el barranc del Ferri i el de la Coma de Pilsà fins que la pista desapareix tornant-se un divertidíssim i ràpid corriol que arriba fins les proximitats de Calladrons.

Allí, seguint la Riera de Calladrons, la ruta, ara per pista ràpida i planera recorre uns 2600 metres per l’ample barranc, fins trobar passat el Mas del Maestret un trencall a esquerres que cal agafar. Aquest trencall, per pista, fa drecera i condueix a la carretera entre Atenza i Ciscar. En direcció a Ciscar hi ha dues possibilitats, o bé remuntar la llera del riu Queixigar pel barranc del Romeral, o bé atansar-se fins la part alta de Ciscar i prendre la pista amb traces del GR18.

Sigui quina sigui la elecció, s’haurà de continuar el GR18, que passa prop de la Sortida del Congost del riu Queixigar

El camí puja pedregós, salvant per l’oest el congost oferint una bonica estampa del castell de Fals i travessant a gual el Rio Seco.

Un cop travessada la llera del riu, el GR fa una marrada i amb decisió i per corriol trencat marxa cap a ponent tot rodejant el Tozal de las Forcas fins arribar-se al poble de Tolva on es pot aprofitar la font de l’entrada per reabastir-se d’aigua.

Per la variant de la carretera que passa per dins del poble direcció nord-est ,a uns 100 metres surt un carrer que travessa la carretera. A l’altre banda es torna pista amb traces del PR-HU132 que condueix al poblet de las Sagarras Bajas tornant a travessar de nou a gual el Río Seco.

De Sagarras Bajas, cal agafar un tram de la pista asfaltada que puja fins a  Sagarras Altas abandonant aquí el PR per fer una petita volta cap a unes bordes i retrobar-lo  passat l’alt del Collado Nou després d’un tram costerut i exigent per camí de mal ciclar que guanya la Serra del Ros.

En el Collat Nou apareix el PR131 que més endavant comparteix traça amb el 132 començant un llarguíssim i ràpid descens per el Camí de Castigaleu primer per pista i després per asfalt cap a Benavarri on és interessant en arribar, fer un metres extres i enfilar-se fins dalt del castell.

Trobareu més info d’aquesta ruta i d'altres a: