26 de maig 2015

17-05-2015 Benavarri – Cerro Calvera – La Muixola – Castarlenas – Torres del Obispo

Benavarri – Cerro Calvera – La Muixola – Castarlenas – Torres del Obispo
17-05-2015

Avui la ruta comença a Benavarri tot sortint cap al nord per la carretera de Laguarres (A-1606), on a uns 750mts hi trobem el trencall cap a l’ermita de San Medardo. Seguim les traces del GR18.1. que passa pel costat del cementiri i una mica més endavant per l’ermita de San Medardo originària del S.XVIII i on hi ha una bonica àrea d’esbarjo al seu voltant amb una font tant curiosa cop la mateixa ermita.

Tot seguit, trobem les ruïnes del convent de Linares mentre la pista avança cap al nord guanyant altura d’una manera molt suau.

Passem pel costat del petit embasament de Cerillo i seguim pedalant fins arribar a un indret anomenat Lo Coll després de pedalar uns 7km des de que hem sortit.

En l’esplanada,  agafem el camí de l’esquerra abandonant definitivament el GR. Ara la pista ,per dins del bosc, continua pujant fent algunes marrades fins al Cerro de Calvera (1154mts) per un camí de ferm irregular ple de còdols i que obliga a pedalar fi alhora que fa suar la cansalada.

Després de la feixuga pujada, arribem al Cerro Calvera, on hi ha enclavada una torre de guaita dels A.D.F’s. Des del cim, a l’esquerra baixa una pista en molt mal estat fins a un collet on prenem un tram de pista que puja directe fins les antenes del segon cim de Calvera (1141mts) coronat per les ruïnes d’una torre i un vèrtex geodèsic emplaçat rere les antenes i des de on es pot gaudir d'una generosa part de la barrera pirinenca al front.

De baixada, a l’altura del creuament  per on hem accedit al cim prenem el camí a la dreta que seguint una línia d’estesa elèctrica ens deixa a la carretera de Laguarres. Seguim la carretera cap a ponent durant  poc més d’un kilòmetre gairebé fins la divisòria d’aigües de la muntanya, fins arribar al Coll de l’Espluga (981mts). Allí, hi ha un trencall a l’esquerra amb una altra pista que fent vessant pel flanc sud de la Serra de Laguarres va guanyant altura amb suavitat, tret del darrer tram de pujada, força pedregós, fins arribar-se al cim de la Muixola (992mts) que no és més que un cim aplanat del cordal amb un vèrtex des d’on es poden gaudir unes esplèndides vistes a 360º.

Paga la pena treure el cap per algun dels senders que s'acosten a la paret per gaudir de les excel·lents vistes que ofereix. Ens tornem a posar en marxa tot seguint cap a ponent en descens trobant una bifurcació als 500 metres. Agafem el trencall de l’esquerra que baixa cap al Sud-oest aprofitant la carena d’un contrafort de la serralada.

El descens és força ràpid, tot i que hi ha algun tram que s’ha de anar amb cura amb els còdols solts que pot ser combinat amb un tram de corriol per evitar la única petita pujada que hi trobem en el descens.

En el camí, i abans d’arribar a Torres del Obispo ens trobem amb les ruïnes del que havia estat el poble de Castarlenas on ens entretenim força estona fent fotos i passejant pels seus carrers a pesar dels cartells que ho desaconsellen i la malesa que es va apoderant del conjunt.

De Castarlenas ens hi llencem pista avall fins arribar a Torres de l’Obispo on anem a trobar la carretera vella direcció a Aler que és molt poc transitada.

Després d’arribar a l'encreuament d’ Aler després de 5km i suau pujada ,continuem per una pista amb un cartell indicador direcció cap a Benavarri pel camí dels dolmens. La pista al principi marxa cap al nord fins anar a trobar el PR HU-130. El seguim cap a ixent per enllaçar més endavant amb el camí vell de Graus que recorrem durant 2800 metres fins creuar la carretera N-123, i seguir per la mateixa pista que acaba enllaçant amb la de Gabasa, tot just a l’entrada de Benavarri.

En resum, una ruta que a pesar de no tenir un gran desnivell esdevé un xic dura i tècnica pel mal estat del ferm ,ideal pels més “escaladors”. Les panoràmiques son senzillament fantàstiques i paga la pena la visita al despoblat de Castarlenas. 100% recomanable!.