21 de juny 2015

20-06-2015 Al Costabona per Setcases.

Al Costabona per Setcases.
20-06-2015

Itinerari que aprofitant el que ja existeix del Centre Btt del Ripollès, surt des de Setcases cap a la Collada Fonda i des d’allí, per les Roques d’en Mercer s’enfila fins al capdamunt del Costabona per després baixar-lo en el que esdevé un descens trepidant fins al punt d’inici. El lloc de sortida és qualsevol dels aparcaments de Setcases a la carretera asfaltada que mena a les pistes de  Valter2000. Per la mateixa carretera, caldrà rodar uns 2700 metres direcció Ulldeter, on apareixerà un pal indicador amb marques del Camí de la Transhumància, Espinavell, Roques d’en Mercer i del circuit BTT nº15 de Centre BTT del Ripollès i que servirà de base per aquest itinerari. Així doncs, caldrà prendre el trencall i continuar per pista. El camí puja suau i la pendent és força moderada, cosa que ajuda a fer via.

La pista passa pel costat del mas d’en Geridà en la Baga de Carboner i pel mirador de la Baidana, a 1780mts i amb boniques vistes sobre Setcases. El bosc deixa pas a les pastures i després de poc més de 13 kilòmetres des de l’inici a Setcases la pista s’hi arriba fins a la Collada Fonda aproximadament, a la cota 1900.

Allí, per camí poc definit, apareixen unes traces que s’enfilen carena amunt cap a les Roques d’en Mercer i cap a la Roca dels Soms, sent un sender molt poc ciclable per no dir que tan sols puntualment ciclable.

Pel damunt de la Roca dels Soms s’ajunta la carena de la Serra de Finestrols, i és a partir d’aquí quan el camí es torna realment dret i on caldrà carregar-se definitivament la bici a l’esquena pels corriols que menen al cim del Costabona (2466mts) que guanyarem d’una forma directa.

Un cop al cim no cal dir que les vistes son esplèndides amb un Canigó que és a tocar i de tota l’olla de Vallter.

Per descendir cal dirigir-se cap a l’oest i per camí poc definit anar escollint la millor traçada fins arribar al Coll de Pal (2318mts) rodejant el turonet per Tramuntana.

Un cop al coll es poden escollir dues opcions, o bé anar cap a l’est i per sender baixar per la Serra de la Balmeta cap al refugi forestal Jaume Farré o bé anar cap a l’est direcció al refugi del Costabona. En aquest cas, la opció escollida és la darrera, molt més tècnica i exigent. Així doncs, en el coll ,cal seguir el corriol ben fresat que va fent vessant per sota la massa del Costabona alhora que va perdent altura, amb algun pas aeri, fins trobar el trencall amb el refugi  de Costabona al que s’hi arriba en pocs minuts i bon lloc per a reomplir bidons.

D’allí baixa un sender cap a ponent, en principi fàcil que a mesura que baixa es va redreçant tornant-se més complicat travessant fins a un parell de tarteres.

Un cop a la cubeta inferior caldrà fer anar la imaginació pedalant prats al través i tot travessant algun barranc fins arribar-se a un cortal prop de la pista principal en el que haurà esdevingut un descens força exigent fins arribar-hi.

Ja de nou a la pista, s’haurà de retornar a la Collada Fonda, estant alerta de les marques del circuit de BTT 15 que un cop dalt, es desvia pel camí de la dreta que va perdent altura amb suavitat desdibuixant-se algunes vegades sobre un tapís d’herba, i on a la nostra esquena es pot albirar el recorregut que haurem fet per assolir el cim i descendir-lo.

La pista fa una gran marrada a la dreta punt on neix un corriol que s’haurà de prendre i que per terreny redreçat baixa fins al pla de Lliens retrobant la pista que acabava d'abandonar i enllaçant amb el GR-11, que ja no deixarem fins a Setcases.

El corriol s’endinsa en el bosc pel Bac de Setcases amb alguns trams de forta pendent ,a voltes ,plens d’arrels i on caldrà travessar alguna torrentera enfangada.

Finalment el sender enllaça amb un de més ample, que en forta baixada i amb molta pedra ,però no per això menys divertit, retorna fins al punt de partida.