14 de juny 2015

14-06-2015 Al Puig Cerverís des de Ribes i retorn pel Pla de les Aranyes i la Collada del Manter.

Al Puig Cerverís des de Ribes i retorn pel Pla de les Aranyes i la Collada del Manter
14-06-2015

Quan vaig fer el Balandrau en Btt, vaig adonar-me que el Puig de Cerverís, que el tenia a tocar, també era una opció interessant però que vaig decidir deixar per un altre ocasió i així tenir l’excusa de tornar. Avui ha estat el dia; tot ajudant-me d’una traça extreta del blog amic "Pedalant la gent s'entén" i una altra de collita pròpia, he posat fil a l’agulla. La ruta comença des de l’àrea esportiva de Ribes de Freser. Allí cal anar a buscar per dins del poble la carretera GIV-5262 que mena a Pardines i remuntar-la durant uns 2.6 km fins trobar la cruïlla a l’esquerra de la pista cimentada cap a Ribesaltes.

Sense abandonar la pista principal (Carrer del Mig) s’hi arriba a la Collada de Can Nadal (1109mts). A la cruïlla es continua cap al nord en suau pujada per la Costa de Can Planès travessant per dins del bosc de pi roig de Ribes la Serra de Puigcornador tot fent tres grans marrades.

De sobte desapareix el cimentat i vira finalment cap a l’est travessant el bosc de Pardines des d’on ja es pot veure la Serra Cavallera amb el Taga i el Puigsestela com a cims culminants al sud ,Pardines just als peus, i Ribes al fons de la vall. El ferm ha estat arranjat recentment i fa que l’ascens ,sense gairebé treva, esdevingui realment còmode.

De sobte, la pista fa un gir brusc a l’esquerra, i just després del revolt apareix la Collada de Meianell (1967mts) amb el Puig Cerverís al capdemunt a l’esquerra i al fons, el Balandrau acompanyat del Puig Fontlletera i el Puig dels Tres Pics.

Un cop al Coll de Meianell ,a l’esquerra i barrada per un cadenat comença una difusa pista en pujada a voltes molt herbada i a voltes pedregosa que fent vessant per la banda oriental del Puig Cerverís fa una llarga diagonal fins la carena.

Allí, cal tombar cap a l'esquerra fins anar trobar un filat a la divisòria d’aigües. Amb la bici ja a l’esquena i en pocs minuts, se supera el gep arribant al cim del Puig Cerverís (2208mts) coronat amb dues creus i una bústia de piulades i que premiarà l’esforç amb belles vistes sobre la Serra Cavallera, Balandrau, Puigmal, Bastiments i la vall del Ter... .

El descens, força divertit es realitza seguint la carena direcció sud-est retrobant  el filat que tan sols cal seguir fins retornar de nou al Coll de Meianell. Un cop al coll, caldrà retornar en baixada sobre les pròpies traces uns 1800mts ,on a una marcada corba a dretes ,balitzat amb pintura carbassa a l’esquerra comença un sender.

El sender, davalla al principi molt directe pel marge del bosc (1846mts) per acabar travessant-t’hi pel bell mig i seguint per camí difús per la carena cap al Pla de la Caritat en divertidíssima baixada trobant al pas un vell orri tot just abans d’arribar al Pla de les Aranyes.

En aquest punt, cal anar alerta no passar-se de llarg el sender que puja de Pardines i que esdevé un festival corriolaire mentre va eixamplant-se a mesura que va baixant alhora  que també va empitjorant el ferm.

Un cop a Pardines i per la carretera GIV-5262, en rapidíssima baixada, en 2 km i escaig apareix la cruïlla de Can Vinyes i indicacions cap a l’Orri a l’esquerra abandonant la ruta definitivament la carretera i davallant per pista cimentada fins travessar el riu Segadell pel pont de Can Perpinyá.

Un cop arribats al creuament de l’Orri, la pista segueix pujant fent llaçades per dins del bosc amb pendents força fortes, tot i que el cimentat fa que la pujada sigui menys feixuga.

En una de les marrades cap a l’esquerra surt una pista que va cap a Mas Conill i que abandonant el ciment, s’enfila fins a la Collada del Manter (1146mts), on ara, sense deixar per res la pista principal i per mal ferm, el camí davalla cap a la carretera de Bruguera on ja direcció Ribes ,en pocs metres, apareix el desviament cap a la zona esportiva de Ribes, i inici de l’itinerari.