27 d’oct. 2015

24-10-2015 Corriolejant pels Màrtirs, Congost de Baldellou i el Montpedró.

Corriolejant pels Màrtirs, Congost de Baldellou i el Montpedró.
24-10-2015

Nova variant d'aquesta ,quasi ja, clàssica sortida. Sortim des de Castellonroi per la carretera A-2218 direcció a Baldellou. Passat el Km 18 en els Esterrers, al costat d’una granja, marxa una pista cap a l’esquerra que davalla cap al barranc del Solà i la Teuleria. Allí mateix hi ha una cruïlla de camins on cal prendre el de l’esquerra que per la Cabañera Real va guanyant altura cap a l’oest fins retrobar la carretera de nou. Continuem per l’asfalt uns 1200mts cap al nord fins assolir “Lo Collet” en la divisòria d’aigües entre els termes municipals de Castellonroi i Baldellou. Just al Coll, prop del km14, es pren el trencall a l’esquerra per una pista, costeruda al principi, i que  en clara direcció nord va resseguint durant força estona la carena que sense abandonar-la en els distints trencalls que van sortint al pas, s’hi arriba fins a la Collada. Allí hi ha un encreuament de camins. En aquest cas s’ha d’agafar el que marxa cap a la dreta pel PR-HU 116 cap a la visible ermita dels Màrtirs tot superant la rampa cimentada final que mena al cim i on es poden gaudir de bones vistes sobre els poblets de Baells, Natxà i Camporrells i cap a ixent l’embassament de Santa Anna amb l’imponent Penya Roia. Un cop assolit el cim, es desfà camí cap a la cruïlla de La Collada, tot i que, no hi arriba pas ja que marxa per un corriol pedregós a la dreta tot resseguint el PR-HU 116 que descendeix cap a Camporrells serpentejant per la vessant del Graell i que fa que hom s’hagi d’emprar a fons en algun punt. Abans d’arribar a Camporrells, apareix una nova cruïlla corresponent al Sender SL-L19 que enllaça l’esmentada població  amb el Congost de Baldellou, punt cap a on es dirigeix ara l’itinerari. En un principi aquest segueix una pista en desús per posteriorment ,continuar per un bucòlic sender que per dins del bosc acaba travessant el riu Pedriza mitjançant una palanca per finalment, desembocar de nou a la carretera A-2218. Cap al sud, la carretera s’endinsa dins del bonic Congost de Camporrells fins anar a trobar un trencall a la dreta passat el túnel on hi ha indicada la continuació del sender SL-L19. EL sender, davalla fins al pantà de Baldellou i més avall fins un bonic engorjat, punt on caldrà carretejar la bicicleta fins a la sortida, és un tram curt però. A la sortida de l’engorjat, entre imponents parets neix una pista que com a portal d’entrada creua per sota un antic aqüeducte de pedra enllaçant amb el Camí vell de Peralta (traces de GR-23) que plàcidament condueix cap a Baldellou. Un cop a Baldellou, no cal entrar a la població. En arribar a la carretera A-2218, cal saltar a l’altra banda. D’allí surten dos camins, un d’ells porta cap al molí. En aquest cas, s’ha de continuar per el Camí vell d’Alfarràs. La pista davalla cap al fons de la vall per després, tot fent vessant i amb algunes rampes fortes i pedregoses travessant els boscs de pins de l’Obaga del Ferrer ,enfilar-se  cap Els Monts tot fent una marrada cap a l’oest fins anar a trobar la línia carenera i un repetidor oferint unes bones panoràmiques sobre el Montpedró, que queda al sud, i proper objectiu. La pista continua cap a l’oest cap al Pla de Mules, però no s’hi arriba doncs cal anar alerta ja que uns 1400 metres després de rebassar el desviament del repetidor, neix un divertidíssim corriol que davalla fins enllaçar amb una nova pista. Ara toca rodar cap a l’est per en escassos 400 metres tornar a deixar el camí per un que marxa cap a la dreta. Aquest després d’una suau baixada, guanya metres sense contemplacions i per mal ferm fins enllaçar la pista militar que encara de manera més valenta la forta rampa que mena a l’aparcament de Sant Salvador. En l’esplanada, cap a ponent, s’ha d’anar a buscar un sender amb escales i on tocarà penjar la bici a l’esquena fins arribar a la poc ciclable carena fins a l’ermita de Sant salvador ,indret privilegiat amb bones vistes sobre l’embassament de Santa Anna  i la Plana del Segrià / Baix Cinca / Baixa Llitera. Per descendir ,cal trobar les traces del sender SL-L23 direcció Castellonroi , sender que esdevé un festival de corriols en el que en algun tram cal anar amb els deures fets. Un cop a la plana, es retroba la pista, i sempre seguint les traces del SL-L23 cal anar cap a les ruïnes de la mal·lograda Torre de Buiret per posteriorment, entre camps de conreu i cap a l’oest, sortir de nou a la carretera A-2218 creuant el Barranc del Solà per l’Antic pont de Coll. Per mala pista i seguint les traces de sender, el camí torna a guanyar altura fins arribar-se de nou a Castellonroi.