26 d’oct. 2015

25-10-2015 Pedalant per l’Alta Llitera i la Baixa Ribagorça.

Pedalant per l’Alta Llitera i la Baixa Ribagorça.
25-10-2015

Ruta híbrida aprofitant parcialment dues sortides que unides fan un recorregut transversal per l’Alta Llitera i la Baixa Ribagorça amb l’excusa d’enllaçar tres interessants corriols. La sortida es realitza des de la bàscula de Baells direcció a Sorita. A la sortida, ens desviem pel PR-L 15 que condueix a Sant Quilis i Sorita, tot i que ens desviem per la pista que deixa a un punt avançat del camí a Sant Quilis per un corriol en pujada. Fins ara el guany de desnivell ha estat força progressiu, però a partir d’aquí la cosa es posa més dreta fins arribar a Sant Quilis (1084mts) punt més alt de la ruta. Comencem a baixar per l’incipient sender direcció cap al petit nucli del Mas Blanc trobant un primer tram força pedregós i una segona part de millor ciclar i més ràpid. Creuem la carretera N-230 i anem a trobar la pista que travessant camps de conreu i que en lleuger descens enllaça amb la carretera d’Estopanyà i on pocs metres després trobem el trencall d’Estanya per prop d’un kilómetre després abandonar-la per agafar l’antic Camí Estopanyà que ens deixa a Estanya. Ara, prenem la pista que va marxa cap a Caserras del Castillo i on poca estona després, ens arribem al despoblat de Caserras ,actualment usat per a entrenaments de gossos de rescat i on és interessant de destacar el curiós conjunt de la font i els safareigs. Ens tornem a posar en marxa desfent camí fins arribar al trencall d’Estopanyá. Agafem la pista en un estat de conservament mitjà i en clara baixada ens atansem fins a la Costera del Prat passant per les rodalies de la Casa Garreta. Continuem la pista i  passem a prop de les antigues mines de Manganesi (Lo Royal d’Estopiñan) actualment en desús. Sortim a la carretera d'Estopanyà i passem pel costat de la font de Franceli , bon lloc per reomplir els bidons. Tot seguit, agafem un trencall a la dreta que ens condueix cap a la colònia Lo Royal, travessem la carretera de nou i ens arribem a la curiosa Font Rodona amb la seva frondosa noguera. A continuació prenem una canyada que finalitza en una fàcil trialera que enllaça amb una pista que s’enfila cap a l’altiplà de La Horadada cap a l’oest fins anar a trobar la Cabañera real de la Rebollosa que recorrem en direcció sud fins anar a sortir a les rodalies de Saganta. En aquest indret, prenem la carretera de Saganta a Camporrells uns metres fins al desviament de la benzinera. Allí mateix, entre alzines, surt un bonic camí que s’enfila per assolir una colladeta i descendir direcció Natxà. A uns 600 metres del collet, a la baixada i abans d’una corba a dretes, surt un simpàtic corriolet que ens deix a la zona alta de Natxà, on a les afores prenem el Gr-23 deixant-nos caure fins a Baells.