27 de febr. 2013

24-2-2013 De Lluçars (Luzás)a Queixigar (Cajigar) en circuit circular per Monesma.

De Lluçars (Luzás)a Queixigar (Cajigar) en circuit circular per Monesma.
24-2-2013

Després d’ahir fer una sortida “experiment”per les rodalies de Castillonroi i Baldellou, avui en plena crisi imaginativa ,l’hi proposo al Roger repetir una ruta de les que considero jo, més panoràmiques d’aquesta zona de la Ribagorça aragonesa. Més matiners que ahir (no massa més ,però) ens arribem a la plaça major de Luzás (Lluçars)805mts, un petit poblet depenent administrativament de Tolva en un dia que tot i el sol que fa ,fa tant o més fred que ahir. Anem a buscar la pista cap a Lascuarre (GR1), i comencem a pedalar per l’ample pista. Passem prop de l’ermita de  Sant Benedicto per després anar saltant d’una pista a un altre fins creuar la carretera de Lascuarre a Castigaleu on agafem un trencall de pista que coincideix amb la Cabañera de la Sierra de Sis.

Per terreny trencat i pedregós, ens puja fins l’ermita de Sant Isidre a 1026 metres d'altura indret que ja per si sol ja fa que valgui la pena l’excursió ja que podrem gaudir d’unes vistes excepcionals d’un Turbón omnipresent en primer terme, i bona part dels Pirineus a més de Calvera, el Montsec, el congost de Montrebei, la Serra de Sant Gervàs i avall, Castigaleu.

Ens tornem a posar en marxa retornant a la Cabanera que per terreny inhòspit ens davalla fins al camí de Castigaleu on enllacem amb un camí que suau, puja direcció a Queixigar (Cajigar) tot passant per l'Ermita de Sant Pere i per la Casa Llanera.

Seguint la carena de la Serra de Sta. Valdesca anem a trobar la gran antena (1130mts) que veiem des de Sant Isidre de pas que en gaudim d’unes vistes bestials, (em reafirmo que realment en que aquest recorregut paisatgísticament, no té cap desperdici).

Ara fins a Queixigar (1024mts), tot és baixada asfaltada, així que en un tres i no res ens arribem a Queixigar (Cajigar), fem una curta visita al poble i a l’ermita de Nuestra Señora del Rosario i continuem cap a Noguero i cap al despoblat de Monesma de Benavarri (1054mts) al que s’hi arriba per un trencall a la dreta passat Noguero.

Fem la tornada pel mateix camí fins trobar un estanyol que rodegem per la dreta i baixem anant a retrobar la pista principal baixant pel fons d’un barranc, opció gens aconsellable que acaba amb encigalada i un parell de punxades de propina.

Ara tant sols, ens resta pujar al Castell del Monesma en el Tossal Puyol (1236mts). Hi accedim per una pista que neix a la nostra dreta que puja al nucli habitat de Monesma de Surroca fent zigui-zagues i en la que cal apretar barres en la part final ja que s’enfila de valent i el ferm està molt descompost .

Dalt queden els fonaments que ens donen una idea de la importància de la fortificació i una ermita (Santa Valdesca) de construcció més tardana i des d’on podem gaudir d’unes vistes immillorables.

Desfem camí enllaçant amb la pista per la que veníem que ara és majoritàriament en baixada molt divertida, revirada i ràpida.

Passem pel poblat de Sant Lorenzo i travessant el riu Cajigar, enllacem amb la carretera per després de superar d’una petita costa, ens torna a deixar al punt de sortida.

En definitiva, i tal com vaig dir l’anterior cop que la vaig fer:

“ -Una ruta 100% ciclable, assequible i amb panoràmiques espectaculars (i més en primavera!) la única cosa.... hi ha un bon tram de pista asfaltada que li treu una mica el cuquet aventurer, però que queda perfectament compensat amb escreix per la resta. Per repetir!!!, qui s’anima? “