7 de gen. 2015

03-01-2015 De Lluçars a Lascuarre per la Serra de Mellera

De Lluçars a Lascuarre per la Serra de Mellera
03-01-2015

Sortida que transcorre per pistes forestals sense més dificultats tècniques que algunes breus pujades fortes en els ascensos a la serra i als ports de mitjana muntanya tot plegat a través d’un interessant patrimoni paisatgístic i cultural. La ruta és en conjunt quasi similar a la que proposa el centre Btt de la Ribagorza en el seu itinerari Nº3. En aquest cas, la sortida es realitza des de el poble de Lluçars lloc des de on es comença l'ascensió a la Serra Mellera per crestejar durant uns quilòmetres per la seva carena i posteriorment, descendir vertiginosament entre pins fins arribar a la localitat de Lascuarre que es troba en una vall envoltada de boscos de pins i roures. Un cop a Lascuarre comença un ascens mantingut fins a les Casas de Estaña on fa un respir i s’enfila fins a l'ermita de Sant Isidro situada a la part alta d'un turó des del qual es domina tota la Comarca de la Ribagorza per finalment, en ràpid descens retornar a les proximitats de Lluçars.

Lluçars, Luzás o Lluzás, és una petita localitat pertanyent al municipi de Tolva. El poble té una evocadora bellesa medieval  en la que hi destaquen la torre de planta pentagonal del seu antic castell a la part alta del poble i l'església parroquial de San Cristobal.

Des de la plaça de l’església cal cercar les senyals de la ruta 15 del centre Btt de la Ribagorza i sortir cap al nord–oest pel costat esquerre de la torre fins enllaçar amb el camí ramader del Portell al Llano i per pista ràpida (GR-1) ,ciclar uns ben bons 600 metres fins a trobar el trencall a l’esquerra cap a l'ermita de Sant Benedicto ,patró del lloc.

En poca estona es guanya l’ermita, d’estil romànic però molt modificada i objecte de gran devoció.

Se segueix per la pista, ara en força mal estat amb reguerots i ferm ple de còdols. Anem guanyant alçada fins arribar a un collet on la pista vira bruscament al nord-oest i segueix pujant tot fent la carena de la Serra Mellera fins assolir el punt culminant de la jornada (1066mts) a la Roca del Fral.

Allí la pista baixa decidida fins arribar a un collet herbat entre el Fral i la Roca del Fral on hi ha una cruïlla de camins.

Cal seguir la pista que marxa cap a l’esquerra i començar a descendir per pista ràpida entre pins quasi uns 6 kilòmetres sense interrupció fins al Plà i sense abandonar en cap moment la pista principal fins arribar a Lascuarre (Lasquarri en ribargorçà de transició al català ,la parla local).

Aquesta vila, se situa prop del riu Isábena en una petita elevació entre els barrancs de la Pila i la Badia, amb carrers estrets ,abundància de portals i cases blasonades que donen idea de la puixança antiga del lloc i l’església parroquial de Santa Maria la Mayor, un magnífic temple gòtic del s. XVI de grans dimensions amb una plaça al davant amb peiró en el seu centre i alhora bell mirador des del qual es pot recrear la vista al lluny.

Travessem el poble i anem a sortir a la carretera A-2613 anant a cercar el camí que puja cap al  nucli abandonat de Mont de Roda. La pista comença cimentada uns 300 metres fins arribar a una granja i comença a pujar decidida tot passant pel costat d’un criador de cavalls mentre segueix enfilant-se sense descans uns 2000 metres tot ignorant els desviaments que anem trobant fins que aquesta fa un gir sobtat a l’esquerra per travessar el Barranc de la Perella.

Passarem pel costat d’un corral i ara la pista farà un tomb a la dreta planejant suament seguint en direcció nord on se ens obrirà un espectacular paisatge amb el Turbó com a protagonista.

Trobem el desviament cap a Mont de Roda, però seguirem per la pista principal fins arribar a Casa Chordy, un important mas.

A partir d’aquí i durant uns 300 metres, la pista rodeja el Tosal de la Abella tornant-se força feixuga fins arribar a la Planella de Vivas i al bell indret de Las Casas de Estaña, un petit nucli habitat en una plana rodejat de camps de conreu.

La travessarem al llarg per una pista que en algun moment va estar asfaltada cap a Castigaleu però a uns 1400 metres, caldrà abandonar-la prenent el camí que la travessa cap a la dreta per la Carrerada de la Sierra.

La pista guanya metres amunt de sobte per mal ferm per un paisatge inhòspit arribant a la carena de la Serra de Sis. Pedalem clarament cap al sud podent veure la silueta de l'ermita de Sant Isidro a la que ens aproparem.

L’ermita és una construcció d'estil romànic, de formes una mica peculiars, i es troba emplaçada a l'extrem nord d'un promontori rocós a 1026 metres d'altitud, lloc amb unes vistes excepcionals. Va ser restaurada fa uns anys per subscripció popular i s'han col·locat un parell de panells informatius que permeten identificar els molts llocs que s'albiren des dels dos costats d'aquesta privilegiada talaia veritable balcó sobre el Pirineu.

Seguim el nostre camí i baixem cap al port de la Cabañera o Cabanera per una pista de terra que en menys de dos kilòmetres ens deixa al port gairebé en el Km 7 de la carretera A-2613, aproximadament a uns tres kilòmetres abans d'arribar a Castigaleu venint de Lascuarre. Creuem la carretera i continuem durant uns 5 kilòmetres cap al sud sense abandonar mai la pista principal en els innumerables desviaments que ens sortiran al pas  fins enllaçar amb camí conegut que en 600 metres, pel GR-1, ens retornarà a Lluçars.

*El track que apareix a la web de Turismo Ribagorza, no es correspon amb el que es descriu al fulletó.