12 de gen. 2015

10-01-2015 Pedalant pel Vessant nord del Matagalls

Pedalant pel Vessant nord del Matagalls
10-01-2015

Poc tenía a veure amb el Montseny l’activitat prevista per avui. El pla era sortir a fer una mini travessa d’esquí de muntanya, però al darrer moment ,tal com tenim el pirineu oriental enguany i les baixes, ens hem desdit i hem decidit deixar les pells a casa i sortir amb les bicis que sempre, son un valor segur. Amb poc marge de maniobra ja, busquem quelcom que ens serveixi per fer una matinal i sigui prop de Viladrau. Apostem per una de les rutes que proposen a Rutabike i que fa poc va fer el company Totoff del Blog Pedalant la gent s’entén, un dels blogs amics d’aquest i que sempre és una garantia d’èxit ja que la nostra, avui, acabarà per ser una matinal de tarda per l’hora que ens hi posem.

Així doncs, a una hora ja poc recomanable, sortim de Viladrau (825mts) i anem a cercar la carretera GI-543 direcció est. Pedalem per asfalt prop dels 500mts des de que hem sortit del poble i passada La font de les Delícies, en una marcada corba a esquerres, trobem un trencall a l’esquerra, punt on abandonem l’asfalt prenent una pista que en baixada i en paral·lel a la riera, va a trobar el mas Miquel, per un cop l’ha rodejat, començar a pujar.

Al pas ens van sortint diferents trencalls que sempre prendrem cap a la dreta mentre la pista torna a baixar fins que de sobte, s’acaba i amb ella tot tipus de traça. En aquest punt ,cal portejar la bici fent una forta diagonal cap amunt i a la dreta pel bosc ,sortejant els arbres.

En uns 100 metres trobem el final d’una pista que acaba de sobte talment com la que acabem de deixar. Aquesta pista tot i que puja una mica, acaba per baixar al Coll de Gomara (889), tot creuant la carretera GI-543 altre cop.

Allí trobem la cruïlla amb la carretera GI-5201. Just en aquest punt, a l’esquerra comença una pista  que ens apropa al mas Gomara i prenem el camí a la dreta que ens deixa de nou a la carretera GI-5201.

La travessem i agafem un camí amb traces de sender que amb pendent suau va pujant i ens porta fins a la Colònia del Mas Pujolar i a les rodalies del Mas Vilarmau.

Sense arribar-hi, travessem per una pista d’explotació forestal una fageda que amb alguns trams més exigents, ens deix al collet de Palomeres (1026mts) on encara seguirem pujant fins arribar al bonic pla del cim de la Tremoleda i on podem  gaudir d’unes bones panoràmiques sobretot del  massís del Canigó.

Pugem un xic més tot travessant l’alzinar i sortim a un cortal per seguidament, rodejar per la seva dreta el turó de la Tremoleda. Ara el camí, per terreny erosionat baixa en forta pendent cap al sud fins anar a trobar el Coll de Bordoriol (1096mts).

Travessem altre cop la carretera GI-5201 i anem a trobar la pista que hi ha a l’altre banda que rodeja La Roca dels Llancers per l’esquerra i puja al Coll Pregon. La pista ,al través de la frondosa fageda va guanyant metres passant per diferents  fonts sent la primera la dels Pastors.

És un tram realment perdedor, doncs hi ha infinitat de trencalls i de pistes d’explotació forestal que tornen aquest bosc en un veritable laberint.  Just passada la Roca dels Llancers, en una marcada corba a esquerres, marxa un camí  cap a la dreta, és el que hem de prendre i anar ciclant pel que se suposa ara, és la pista més principal i que té certa tendència a perdre altura.

Travessem el torrent de Collpregon i poc després ens trobem un altre trencall en el que agafem la pista que marxa a l’esquerra. Comencem a pujar per aquesta nova pista, travessant a gual els torrents que ens van sortint al pas pedalant per terreny incòmode i pedregós tot remuntant el vessant nord del Matagalls durant un parell de quilòmetres de pujada continua i puntualment, en algun tram, feixuga. Ens arribem a la font Rupitosa on el camí planeja acabant-se de cop.

Allí hi ha un incipient corriol des d’on iniciarem el descens cap a Viladrau, població que s’anirá deixant entre les clarianes del bosc. Al principi comença travessant una canal erma i terrosa per seguidament baixar decidit fent que en algun punt calgui posar el peu  a terra.

Ara el camí torna a ser perdedor doncs anem alternant pistes i corriols que en alguns casos trobarem coberts de fullaraca i on serà d’utilitat no perdre les fites que hi ha als marges del camí fins arribar-nos al pla de Somera i on la fageda, dóna pas a l’alzinar i la roureda mentre anem a trobar la font del Cristall.

Per camins divertits arribem al trencall dels Molins que no prenem i seguim baixant ara per corriol fins arribar a les ruïnes del Molí de Baix on hi ha un bonic saltet d’aigua en el Torrent dels Molins.

Ja estem a tocar de Viladrau i per arribar-hi descartem la ruta original i seguim pel sender que en paral·lel al torrent i amb les indicacions de Viladrau, ens retorna al poble que haurem de travessar pel seu conglomerat de laberíntics carrers.

En resum, una bonica ruta que discorre entre rouredes, alzinars, avetars, castanyers i fagedes del vessant nord del Matagalls i que tot i tenir un kilometratge i desnivells força continguts, no és pas un itinerari que es pugui fer amb presses, doncs les seves pendents, sovint en terreny pedregós i els seus corriols colgats per la fullaraca que amaguen sorpreses en forma de pedres i branques, fa que no sigui precisament una ruta ràpida però si entretinguda .