8 de gen. 2015

04-01-2015 Pedalant per la Serra del Castell de Laguarres.

Pedalant per la Serra del Castell de Laguarres.
04-01-2015

Sense moure’s de la comarca de la Ribagorza aragonesa, la ruta escollida per aquesta ocasió, és la ruta 03 del recull de circuits que proposa la web de Turismo de la Ribagorza. Aquesta, és sense cap mena de dubte ,una ruta panoràmica que ens proporcionarà unes excel·lents panoràmiques sobre de la vall de l’Isábena ,del Pirineu i la Ribagorza. Tècnicament no és una ruta complicada tot i que serà físicament exigent especialment en l'ascensió a la Serra Mellera des de Lascuarre i les posteriors pujades i baixades per les crestes d'aquesta serra, sovint amb forts pendents per terreny pedregós.

La ruta parteix de Graus, i tot creuant l’Ésera pel pont de la carretera a Capella (A-1605) va a cercar el camí ramader que neix immediatament a l’esquerra i que caldrà abandonar-lo aviat direcció a la Coscolla per posteriorment travessar la carretera A-2612 i continuar enllaçant pistes fins entrar a la població de Capella.  Un cop dins del poble, s’ha de tornar a creuar la carretera A-1605 i anar a cercar el pont medieval de sis arcs i dimensions notables (96mts) de datació incerta per manca de documentació, però que per les seves característiques es considera de finals del romànic, entre els segles XII, XIII o fins i tot XIV.

Un cop travessat el pont, la ruta segueix pel GR-1 abandonant-lo immediatament per continuar per pistes secundàries cap a Pociello, localitat a la que s’hi accedeix entrant pel sud i retrobant el GR-1.

Ciclem cap a l’est fins a Laguarres on el camí marxa cap al sud remuntant el barranc de la Ribera, puja fins al Castellaso i baixa cap a Lascuarre sense arribar-hi compartint uns 3km amb la ruta 10

A continuació, cal agafar un trencall a la dreta que en forta pujada ascendeix a la Serra Mellera passant pel bonic paratge rocós de la Font Freda. Un cop al coll, la ruta comença a endurir-se amb continues pujades i baixades per crestes sobre conglomerat fins endinsar-se a la serra del Castell de Laguarres. Allí trobem el trencall del GR-18.1 que puja des de San Medardo (Benavarri) desviant-nos cap a ponent travessant boscs per terreny més suau fins assolir el primer cim del Turó de Calvera (1154mts) coronat per una torre de guaita.

Cal atansar-se al segon cim (1141mts) aquest coronat per unes antenes ,les restes d’una torre i un vèrtex geodèsic.

Retrocedint per la pista principal ,de seguida, hi ha un trencall a la dreta que baixa a la carretera que va de Benavarri a Laguarres (A-1606). Ciclarem per ella durant uns 1000 metres fins arribar al Coll de l’Espluga (981mts). Allí, hi ha un trencall a l’esquerra amb una altra pista que fent vessant pel flanc sud de la serra de Laguarres guanyant altura amb suavitat, tret del darrer tram de pujada, força pedregós, fins arribar-se al cim de la Muixola (992mts). Paga la pena treure el cap per algun dels senders que s'acosten a la paret per gaudir de les excel·lents vistes que ofereix.

Seguim ciclant cap a ponent desviant-nos en el trencall a la dreta cap a Graus, doncs de seguir per l’altre ens duria directament cap al poble abandonat de Castarlenas. La ruta segueix perdent alçada sense treva travessant el Pinar de Laruy per la carena i amb l'embassament de Barasona com a teló de fons fins anar a trobar la carretera N-123a que comunica Graus amb Torres del Obispo.

Ciclem direcció nord uns 1000 metres per asfalt i just abans de travessar l’Ésera, caldrà prendre la pista que hi ha just abans i que per la marge esquerra del riu ,remuntant-lo, condueix al pont medieval de Graus, teòric punt final de la ruta.