23 de jul. 2012

De Vielha al Planhèth dera Montanha baixant pel riu Nere
22-7-2012
Per Eduard i Daniel.

Per avui, tenim pensat de fer un combinat que agafant com a base la ruta nº23 del Centre Btt de l’Aran i afegint-hi un apèndix ,s’enfila fins quasi dalt de tot de les pistes d’esquí de la Tuca avui en dia, abandonades. En un dia fresc, però que res te a semblar-se amb al de ahir, comencem a pedalar des de l’aparcament de les antigues casernes de Vielha. Sortim cap a la carretera direcció a Betren  i al poc de passar la primera rotonda agafem el trencall de l’antiga pista de la Tuca que surt de la nostra dreta . La esmentada pista de seguida comença a guanyar altura, això si còmodament en un parell de marrades pel Granhò tot anant a buscar la vall del riu Nere.

Just abans barranc de Sant Esteve, trobem el trencall a l’esquerre d’accés a la Tuca i comencem a pedalar muntanya amunt per pista ja més trencada. En pujada constat ens arribem a l’Esplanada d’Era Tuca ,travessem el barranc Sant Esteve i ens arribem al Plan de Iès i el Planhet dera Roqueta, on la pista ens deixa un petit respir en la pujada.

Seguim pedalant pel contrafort d’Era Sèrra Naut travessant de nou el barranc Sant Esteve.

La pista fa un gir brusc a l’esquerre i de nou torna a guanyar altura fins fer una nova marrada en arribar a les antigues instal·lacions de la Tuca.

Ara la pista recula cap a la capçalera de la vall i ens deixa al Planhèth dera Montanha ( 1946mts)i sostre de la sortida d’avui sota el Tuc de Mieidia.

Dalt, hi trobem un grup de pastors d’ovelles i vaques amb llurs ramats i que en marxar, ens deixen encès el foc de la cabana no deixant escapar l’ocasió per escalfar-nos ja que l’ambient avui és força gèlid.

Ens tornem a posar en marxa i en ràpida baixada desfem camí fins anar a trobar el desviament que ens ha calgut agafar per arribar fins al Planhèth dera Montanha.

Ara, seguint de nou les traces de l’itinerari 23, seguim pel Camin de Sarrahèra en pujada per dins del Bòsc de Sant Esteve.

De sobte, a Es Pales la pista comença a davallar de forma continuada. Travessem el barranc de Sta. Magdalena  i abans de arribar al barranc del riu Serrahèra, sota una borda, trobem un divertit corriol a la dreta que s’endinsa pel bosc fins enllaçar 300mts més avall amb la Pista Nere que és cimentada i que per alguns trams de forta pendent, ens davalla fins a Vielha.