15 de jul. 2014

13-07-2014 Tresc aquàtic pel Torrent de l’Estiula

Tresc aquàtic pel Torrent de l’Estiula
13-07-2014

Teniem a la reserva la ressenya  del Torrent de l’Estiula altrament anomenat com a Torrent de la Cabana com a pla “B” en cas de dies inestables o amb risc de pluja.  Com per avui les previsions no eren massa  encoratjadores doncs els diferents serveis no s’hi posaven d’acord amb quina méteo posar per al Pirineu, al final hem decidit fer via cap al Ripollès tot fent un descens obert i sense complicacions. El torrent, és prop de Campdevànol i per arribar, cal agafar la carretera GI-401 en direcció Gombrèn. Passat el punt kilomètric 3, just després del Càmping Pirinenc trobem a mà esquerra una pista cimentada que  dóna accés a un pàrquing de pagament (10 euros!!!) .En el nostre cas, continuem per la pista fins una barrera i aparquem al pàrquing de la formatgeria (Masia Bac d'Estiula) amb permís explicit del propietari (el pàrquing és exclusiu per als seus clients) ja que aparcar per les rodalies de la pista és sinònim de multa al parabrisa ... Just a la barrera, hi ha el començament del sender que va en paral•lel a la pista principal i que abandonarem per retrobar la pista (ara ja de terra) poc abans d’arribar al primer Gorg (Gorg de la Cabana). Retrobem la pista que ressegueix el riu a una certa distància a la seva esquerra hidrològica uns 1800 metres, fins arribar-nos a uns prats on a la nostra dreta veiem una masia dalt i a la nostra esquerra un pas barrat per una cadena. La creuem i descendim direcció al riu al que arribem en menys de 5 minuts arribant al primer ràpel al Gorg del Colomer. Malgrat que quasi tot el torrent està equipat amb ràpels, es pot fer saltat. De fet quan arribem al ràpel hi havia canalla saltant els 13mts, però nosaltres el rapelem ja que és un ràpel volat i també té la seva gràcia.

Seguim caminant per la llera del riu uns 200 metres fins que arribem al següent gorg, un altre ben bonic i amb una alçada assequible per ser saltat sense problemes, el Gorg Petit del Colomer que el saltem i continuem descendint riu avall fins a trobar el següent gorg amb algun tobogan.

Ens arribem al Gorg del Forat, més aviat petit i amb un salt sense cap complicació, això si trobant-nos com a constat des de l’inici de l’activitat, una munió de gent a les gorges banyant-se i als marges, sobre l’herba o sota els arbres, famílies senceres que aprofitant el lloc per passar el dia.

Seguim caminant i a una mica més avall arribem al Gorg de la Bauma. Un indret d’especial bellesa on l'aigua es canalitza sortint amb força caient en una petita bassa de la qual surt la roca que l'envolta. El salt és factible però un xic exposat ja que just davant de la caiguda hi ha un gran roc que s'endinsa cap al salt d’aigua i on cal filar prim per on s’hi entra a l’aigua, així que per unanimitat decidim muntar el ràpel de 8mts i aprofitar de pas per fer alguna pràctica de les diferents tècniques del ràpel desembragable.

Seguim un curt tram per la llera i ens trobem amb l'anomenat Gorg de l'Olla amb un senzill i net salt de 3 mts. Seguim caminant uns 180 metres i ens arribem al Gorg de la Tosca on l’aigua baixa al llarg d'un mur de roca. No tenim massa clar que es pugui saltar i anem a trobar el ràpel de 6mts muntat en un arbre a la dreta.

Seguim uns 150 metres avall i ens trobem el que serà ja el darrer gorg, el Gorg de la Cabana amb un parell de ràpels, un de 7 i un altre de 15, fent només el de 15 ja que no som capaços de trobar instal·lació de ràpel (és possible que hi hagués algú assegut al damunt ;-) sent el salt del tot inviable. L’instal•lació de 15, la trobem al marge dret i descendeix pel damunt d’una catifa de tova.

Un cop arribats a aquest punt, tan sols ens resta retornar pel sender per anar a retrobar els cotxes.

A tenir en compte: Cal esmentar, que quan vam tornar a l’aparcament ,el formatger ens va comunicar que el descens d’engorjats ,és prohibit, cosa que la ressenya de barranquismo.net no en fa esment (és una mica antiga) tot i que incomprensiblement el “Tresc Aquàtic” si que està permés (!?!). Així doncs ,nosaltres ens vam acollir a aquesta modalitat de tresc. Val a dir que marxant vam veure el cartell que entre altres coses tals com l'acampada (hi havia tendes arreu) ,prohibeix el descens de barrancs. També fer esment que l’aparcament a la formatgeria és possible en el cas que aneu com a clients ,ja que n’és d’ús particular. Per altra banda també ressenyar que hi ha marcada una ruta circular que recorre els 7 gorgs i que també és força recomanable per fer-la en família per un entorn realment bonic. Això si, si el que cerqueu és fugir de la gent, oblideu-vos, aquest no és el vostre lloc.

Fotos: Noa, Sergio, Marta i Daniel.