14 d’abr. 2015

22-03-2015 Tot voltant l’embassament de Santa Anna.

Tot voltant l’embassament de Santa Anna.
22-03-2015

Variació d’una ruta publicada ja fa un grapat d’anys en les fitxes de la FEEC i que dona la volta al perímetre de l’embassament de Santa Anna amb sortida i arribada al poble d’Ivars de Noguera tot remuntant la Noguera Ribagorçana descobrint els bonics paisatges d’aquesta part de les comarques de la Llitera i la Noguera. Per la configuració dels camins que han quedat tallats per l’aigua i la formació orogràfica de la zona, fa que sovint la ruta quedi allunyada  de la conca del pantà i no sent visible fins a la segona part del circuit. El traçat original de la fitxa FEEC feia força kilòmetres per asfalt motiu pel qual, l’hi resta un cert atractiu i feia temps que em rondava pel cap repetir-la tot fent una variant d’aquesta mateixa ruta intentant d’evitar en el màxim que em fora possible trepitjar la carretera.

Des de el poble d’Ivars de Noguera, bastit damunt d’un turó segueixo les indicacions cap el camp de Fútbol. Allí segueixo una pista cap al sud i a la dreta i continuo fins anar a trobar una passera de ciment que creua la Noguera Ribagorçana.

Després seguint la pista, paral·lel al riu i ja en terres aragoneses, vaig a trobar la carretera que segueix en direcció a la presa de Santa Anna. La creuo i uns metres a la dreta trobo un camí en bastant mal estat que s’enfila cap al sifó del Canal d’Aragó i Catalunya, un immens tub de color gris.

Aquest camí guanya metres fins arribar a una pista asfaltada que puja cap al poblat de Santa Anna. Obligatòriament, em cal seguir per l’esmentada pista tot passant pel costat d’una font i una àrea de picnic sota el Montpedró. Sortint d’un revolt ja és visible la presa, el poblat i l’ermita.

Just al trencall asfaltat cap al poblat, a l’esquerra, neix un camí on cal apretar barres per superar l’exigent pujada fins al Pla de les Mules guanyant alçada al través d’una petita vall amb poca vegetació. Un cop arribat al Pla de Mules, continuo per la pista que s’ajuntarà amb el GR que puja des de Castillonroi. Continuo ara ja, per dins del bosc fins a un segon collet on hi ha una cruïlla de camins i des d’on continuo pel GR per una baixada trialera per després per pista continuar fins a Baldellou.

Allí retrobo la carretera de Castillonroi a Baldellou, la travesso i prenc una nova pista que planejant uns 1500 metres cap al nord porta al coquetò Congost de Baldellou, i on caldrà carretejar la bici una curta estona fins l’embassament de Baldellou.

El sender s’enfila fins anar a trobar la carretera de Baldellou a Camporrells i inici de l’espectacular congost de Camporells. Continuo per la carretera que queda encaixada entre parets calcàries i on queda l’espai just per encabir  la carretera i el riu.

Rodo uns 700 metres cap al nord i just abans de creuar el barranc per un pont, prenc una pista a la dreta coneguda com el Camí de l’Encalada que va pujant tot travessant camps de conreu fins trobar una bifurcació amb petit estanyet.

Prenc la bifurcació de l’esquerra que puja en força mal estat per superar un collet entre Lo Picot i un Turonet per després enllaçar amb la pista que rodeja Lo Picot pel sud. Sense deixar el camí principal, començo a descendir per pista ràpida ignorant tots els desviaments fins arribar a la carretera de servei que baixa a l’embassament de Canyelles des de Estopanyà (Estopiñán del Castillo).

Per asfalt, rodo uns 1200 metres cap a ixent. Allí prenc una pista a l’esquerra fins arribar al Coll de la Irene per tot seguit iniciar una trepidant baixada per bones i amples pistes fins la carretera que mena a Canyelles.

Per camí evident continuo travessant un llarg túnel per aparèixer directament damunt de la espectacular presa.

Una vegada creuat per segona vegada el Noguera Ribagorçana, cal remuntar de nou per una pista amb molt bon ferm i bones panoràmiques sobre el pantà de Canelles cap a Blancafort.

Així doncs, assolida la cota màxima de la volta començo la baixada cap al poble d’Alberola on abans d’arribar-hi cal desviar-me en descens seguint el curs del barranc que conforma l’espectacular tram anomenat Pas del Llop tot travessant pel sud la Serra de Montdeví i on la pista queda encaixada en unes parets en un lloc on cal anar alerta.

Segueixo ciclant cap al sud sense abandonar la pista que baixa cap a les planes on hi ha l’Ermita de Santa Maria de Vallverd i el poblet mig inundat de Tragó i de les vistes sobre l’embassament de Santa Anna de les quals no he pogut gaudir fins ara.

Després d’un tram de llarga pujada i sense abandonar la pista principal i alguna pujada traïdora, arribo a un altre poble abandonat per la construcció de la presa, Boix del que tan sols resta en peu la restaurada església que estava bastida damunt d’uns cingles.

Un cop abandonat el poblet, la pista marxa de la vall de la Noguera Ribagorçana guanyant altura fins sortir del bosc de pins i descendeix per pista ràpida resseguint un curiós tàlveg que em retorna fins a Ivars de Noguera.