14 de set. 2015

11-09-2015 Miradors de l'Aínsa i Morillo (Ruta 4 Zona Zero)

Miradors de l'Aínsa i Morillo
(Ruta 4 Zona Zero)
11-09-2015

L’activitat programada per avui era fer la clàssica volta a la Peña Montañesa, però un imprevist de darrera hora fa que s’esguerrin els plans. L’avançada hora del dia i la previsió de tempestes a la tarda ,fa que calgui replantejar l’activitat si més no, per aprofitar mínimament l’estada. Així doncs, m’atanso a un dels establiments col·laboradors de Zona Zero de l’Aínsa, on em recomanen la ruta numero 4 batejada com “Miradors de l'Aínsa i Morillo” ,en definitiva, un itinerari curt ,balitzat i cotat com a bastant difícil que es pot esbandir en 3 horetes, ideal a més per aquesta tarda que hi ha previsió d’aigua per darrera hora. L’itinerari, s’inicia a la vila nova marxant cap al sud i immediatament s’agafa un camí cimentat que puja en forta pendent cap a la Sierra de Cotón.

La pujada és força exigent i més, arrencant en fred. Poc a poc la pista s’ajeu però el ferm va deteriorant-se paulatinament i tornant-se una mica més trencat començant a aparèixer ja les pedres soltes i arrels característiques de la zona i que fan més feixuc l'ascens. En una bifurcació, el camí passa a convertir-se sendera amb alguna baixada corriolera fins que acaba per pujar al cim del Turó Cotón, on el fort pendent i la presència de pedres soltes, llastres, i algun graó fa que esdevingui una pujada molt dura que exigeix ​​una bona forma física i no anar mancat d’una mica de tècnica per poder superar-la sense desmuntar de la bici.

L'esforç té una merescuda recompensa en arribar al cim del turó, ja que les vistes sobre l'Embassament de Mediano són espectaculars. Des d'aquesta talaia albirem una vista complerta de la Peña Montañesa ,visió que ens acompanyarà bona part de l’itinerari.

La ruta segueix la sendera per la carena alternant trams planers, petites baixades i dures pujades per un terreny una mica trencat a voltes encinglerat fins arribar a les ruïnes de la Torre Medieval  de Tou, de la que només resta en peu tres parets.

A partir d'aquí el camí inicia un descens fins Morillo de Tou que es va complicant a mida que va perdent altura, amb molta pedra solta i que exigeix ​​molta concentració fins arribar al darrer tram, que per corriol ràpid s’hi arriba al càmping de Morillo de Tou.

L’itinerari travessa pel mig les instal·lacions del càmping fins anar a trobar la carretera on caldrà fer un curt tram cap a l’oest per anar a cercar la que serà la segona ascensió de la ruta cap a la Sierra de Partara. En un trencall a la dreta ,surt una pista (PR-HU70) que per territori molt sec discorre entre carrasques i algun pi guanyant altura fins una nova bifurcació.

En aquest cas, s’agafa la de l’esquerra direcció a la Sierra y Miradores de Partara. És l'última part de l'ascens i s’evoluciona per un corriol que igualment discorre entre carrasques anant a cercar la cinglera de la penya i continuant per ella fins assolir el cim de la Partara, un indret amb fantàstiques vistes sobre l’Aínsa, Prepirineu Central i la Peña Montañesa.

A partir d'aquest punt, comença una divertidíssima i ràpida baixada per corriol molt assequible que travessa un tram balmat i un bosc de pi en el que es xala de valent traçant revolts enllaçats, prenent corbes de 180º, superant algun pas més obligat però sense dificultat ressenyable en gairebé 2km de pur plaer i que finalitzen en una rampa d'uns deu metres que ens deixa a la riba del riu Ena que cal travessar a gual.

Un cop travessat es circula per pista fins trobar un curt tram d’asfalt molt planer que tot travessant prats va cap a l’Aínsa però que s’abandona just passat el pont sobre l’Ena per una pista que paral·lela al riu retorna al punt de sortida.

Una ruta curta però intensa, en general molt exigent física i tècnicament en alguns trams i molt interessant com a pressa de contacte amb la zona.