25 de set. 2015

20-09-2015 Villanova-Port de Sahún-Rabaltueras

Villanova-Port de Sahún-Rabaltueras
20-09-2015

Després de la Senglarada d’ahir al Congost de Ventamillo, avui continuant amb el seguit de rutes que proposen BttPuroPirineo a la Ribagorza i ben recomanat com sempre per l’Alberto, faig quelcom més tranquil. En aquest cas, l’itinerari consisteix en pujar fins a les rodalies del Port de Sahún des de Villanova i baixar al poble per sendera resseguint la ruta Nº 12 anomenada Rabaltueras abalisada i catalogada de dificultat alta, amb un 30% de sendera.
Aquesta ruta surt de la part baixa de Villanova i per asfalt, va a cercar l'accés a la pista de la Llera que amb algun rampot exigent connecta amb el sender del Cantal de Arnaldico que puja fins a la Creu de Benás, punt d'unió amb la pista que puja des de Chía cap al Port de Sahún

Un cop a la pista cal seguir en ascens continuat fins prop del Port de Sahún. A la cota 1950, en un lloc conegut com Cuatro Cruces, on conflueixen els termes municipals de Villanova, Sahún, Chía i Plan, la ruta connecta amb un sender de 6.5 km que baixa cap a Villanova i que en diversos trams coincideix amb la sendera abalisada com PR HU-51.

Abans per això, paga la pena seguir per la pista principal uns 1500 metres més i acabar d’arribar-se al Port de Sahún malgrat que l’itinerari original no ho faci.

Sigui com sigui, a Cuatro Cruces neix el primer sender de la ruta, que baixa per prades fins al bosc de bedolls amb immillorables vistes panoràmiques de la Vall de Benás, Aneto i Maladetes i un ambient alpí de primer ordre.

Tot i que la ressenya de Puropirineo recomani no sortir de la traçada, el pas de ramats de vaques poden deixar el corriol impracticable i sovint caldrà anant cercant alternatives segons l’època que a més, caldrà anar alerta sortejant el bestiar que va sortint al pas. Després de passar pel costat d’un parell d’abeuradors ,la ruta s’endinsa en el bosc descendint per espectaculars diagonals per després baixar cap al barranc de Mascallo on s’ha de tenir especial atenció amb les caigudes i continuar per un sender que condueix per un passadís de boixos fins arribar-se a un indret anomenat Rabaltueras i que és el que hi dóna nom a la ruta.

En arribar als prats de Rabaltueras el traçat planeja i continua en lleu pujada durant unes centenes de metres per tot seguit  prendre un altre magnífic sender de descens per dins del bosc, aquest cop per un camí atrinxerat i amb ferm rocós enllaçant amb l’itinerari de San Chulián.

A partir d’ara se succeeixen curts trams de pistes i corriols atrinxerats entre murs de pedra seca i coberts de molses tot travessant bosc mixt fins arribar a la Borda Matute.

Des d'aquí a Villanova, tan sols en resta un deliciós tram fins a la cruïlla de Cuatro Caminos a Villanova per sender més tècnic i rocós.

-Com diuen en la ressenya del fulletó, 5 estrelles!