24 de set. 2015

19-09-2015 Castejón de Sos- Seira-Congost del Ventamillo

Castejón de Sos- Seira-Congost del Ventamillo

19-09-2015

Ruta que va quedar pendent fa uns dies per males condicions climatològiques ja que malgrat els seus escassos 26kms i 800 metres de desnivell positiu portin a engany, és una ruta tècnica i extremadament exigent que cal afrontar en unes bones condicions meteorològiques. El Congost del Ventamillo (mal anomenant sovint com a “Ventanillo”) és un espectacular canó del Pirineu aragonès format a la roca calcària pel riu Ésera i que en l’actualitat esdevé el canal principal d’entrada a la vall de Benás per la carretera N-260 que el travessa al llarg.
L’itinerari correspon al Nº2 que proposa a Bttpuropirineo en el seu fulletó i que partint des de Castejón de Sos voreja el congost pels seus dos vessants, combinant el gaudi esportiu amb l’interès paisatgístic i naturalístic i les excel·lents vistes dels penya-segats.
Font:Bttpuropirineo.com

La ruta es divideix en dues parts ben diferenciades, la primera, recorre la marge dreta del canó, al que per accedir-hi, cal remuntar per la carretera de Castejón de Sos a Chía i allà agafar la pista que es dirigeix ​​cap a Seira prèvia visita a l’ermita de la Virgen de la Encontrada, privilegiat mirador sobre la vall amb un encisador tram de corriol herbat que condueix directament a Chia

Allí la ruta pren per pista el PR-HU 51 que poc a poc s'acaba convertint en un corriol exigent, que amb espectaculars vistes panoràmiques, baixa per terreny pedregós amb algun tram més net i còmode. La sendera desemboca en l’ermita de la Piedad lloc on enllaça amb una redreçada pista que baixa a Seira i després a la Colònia punt on es creua el riu Ésera i la carretera nacional.

En aquest punt es podria considerar que comença la segona part de la ruta. L’itinerari ara, continua per la carretera local que puja a Abi i als 2 quilòmetres pren la pista que porta a Gabás, amb una dura ascensió fins a la cruïlla on arrenca la vertiginosa sendera que remunta el congost per PR, la variant negra al traçat original amb trams realment tècnics ,exposats i amb grans caigudes verticals, de manera que cal extremar la precaució.

Principalment el camí discorre per corriols, sortejant la cinglera combinant trams de bosc amb trams oberts ,sovint amb pedra solta i continus puja i baixa rodejant les Peñas de Ventamillo cercant tot i que de vegades no ho sembli ,el camí més lògic, fins sortir a la plana on, una còmoda pista porta de tornada a Castejón de Sos per la ribera de l’Ésera.