13 de juny 2011

11-6-2011 Pedalant per l’E.I.N. de la Serra Llarga.

Pedalant per l’EIN de la Serra Llarga.
11-6-2011

Avui,se m’ha presentat la ocasió de poder fer aquest itinerari en un sol sentit, doncs existia un problema de logística sent aquesta la principal raó per la que encara no l’havia fet i avui he pogut solucionar aquest petit entrebanc i tirar endavant amb l’experiment que  principalment  era sortint des de Castelló de Farfanya i tot travessant d’Est a Oest l’espai d’interès natural (E.I.N.)de La Serra Llarga arribar-me finalment a Castillonroi, final de trajecte.
Abans de continuar però, quatre coses que cal saber:
La E.i.N. de La Serra Llarga, és un espai  d’interès natural que es troba situat dins dels termes municipals d’Ivars de Noguera ,Algerri i Castelló de Farfanya en la comarca de la Noguera, (Lleida) amb una superfície total de 649’40ha. Existeix la possibilitat de realitzar tres itineraris balitzats a peu de distintes dificultats i longituds . La E.i.N. de La Serra Llarga es concentra en la zona de transició  entre les planes ponents (Segrià i Noguera Baixa) i els primers estreps muntanyencs del Pre - Pirineu (Noguera Alta). Constituïda per formacions geològiques de guix de poc mes de 2km d’ample va de Est a Oest durant 25kms de longitud i n’és la frontera de les plantes mediterrànies d’afinitat estèpica amb les de caràcter muntanyenc. A més, La Serra Llarga, és un territori que te un gran interès biogeogràfic per les especials característiques geològiques i la seva peculiar flora i fauna ,que el fan un espai d’altíssim interès amb un ecosistema d’equilibri molt fràgil on sobreviuen endemismes amb poblacions molt reduïdes a nivell europeu i mundial.
La ruta comença a Castelló de Farfanya on es pot deixar el vehicle a la pista que porta a Alòs de Balaguer, lloc on hi trobarem els cartells informatius de l’E.I.N. amb la fauna flora i els diferents itineraris a peu. Abans de sortir és interessant de visitar el que queda del Castell i l’església de Santa Maria, un temple d’una sola nau gòtica que tot i conservar-se en un estat acceptable externament, no és pot dir el mateix del seu interior.

A diferència de la pujada que esdevé feixuga,la baixada pel corriol és força divertida. De retorn a la pista d’Os de Balaguer ,tot seguit es pren un trencall a l’esquerra que passa per sota del  Tossal del Senyor ,per la Serra de Boïgues entre conreus  de blat i prop de les runes de la Figuera que queda no massa lluny del camí.

Pel Pla de la Figuera la pista baixa cap a Algerri entrant al poble entre hortes.

Un cop a Algerri  es pot visitar l’església i remuntant un carrer costerut que mena al cementiri es pot pujar per un corriol del seu darrera a les runes del castell d’Algerri on es pot albirar tota la plana al davant nostre. La baixada pel corriol és curta però divertida.

Un cop de nou al cementiri, s’agafa la pista de Cantaperdius que planejant per  La Pleta Verda deixa veure la muntanya de Sant Salvador emergint entre els extensos camps de blat amb la seva ermita de Sant Ramon coronant-la.

Ara la pista comença a davallar fins arribar a Ivars de Noguera, lloc on hi ha el teòric final de la ruta. Un cop a Ivars enlloc d’anar a buscar el camí de retorn, s’ha d’anar a buscar el camp de futbol i continuar la pista que acompanya la Noguera Ribagorçana fins trobar una passera de ciment que travessa el riu.

Ara el camí passa entre fruiters i va a trobar la carretera que condueix al pantà de Sta. Anna.
S’agafa el trencall que mena al poblat i que per carretera en força mal estar i tot travessant el canal d’Aragó i Catalunya guanya alçada generosament fins trobar una pista força trencada a l’esquerra que  travessa la base de Sant Salvador i enllaçant camins d’accés als conreus i a les granges  travessant Lo Solanet i el Serrat del Montroi ens apropa fins a Castillonroi.

Fins a Ivars, és una ruta força planera, fàcil de ciclar i de bon ferm quasi en la seva totalitat, lo que la fa ideal per fer-la amb canalla o amb gent poc avesada a la bicicleta de muntanya. Com a cosa també recomanable , la pujada  a l’església de Sta. Mª de Castelló de Farfanya. És important escollir bé la època, doncs en els mesos estiuencs la calor pot ser del tot insofrible doncs difícilment trobarem ombres on amagar-nos sent millor època la primavera). Si parem atenció, no ens serà difícil veure força fauna com Garses, Xoriguers, Àligues Marcenques,  Esparvers, Gaigs Blaus ,musaranyes, guineus....