12 de nov. 2013

Via ferrada del Castellot de Baells
(la ferrada de butxaca)

10-11-2013

Amb fort vent i gotellades intermitents, sembla que avui la meteorologia no juga al meu favor doncs a més, tot indica que aquesta serà la tònica del dia. Com no vull marxar sense almenys poder dit que no ho he intentat, m’arribo a la base de la ferrada de Sacs i començo a fer els primers metres retirant-me discretament no fora que al final, la liem per anar d’agosarats. A l’aparcament em trobo un parella de ferrateros que em pregunten per la Sacs i els explico la situació que sense pluja ,es la mateixa a la Foradada del Toscar que és d’on venen ells fugint del vent i que fins ara havia estat el meu pla “B” per avui. Vist el que hi ha, decideixo no plantar arrels i emigrar tot i que per sort ahir encara vaig poder fer la ferrada del Castellaso de Sesué, amb lo que la sensació de marxar amb les mans buides, és menor. Així que vista la situació, decideixo baixar cap al Sud a fer El Castellot de Baells, una activitat d’aquelles que va bé guardar-se a la recàmera per a casos d’emergència, i avui, n’és un. El Castellot, situat en plena franja a les rodalies de Baells a la Llitera, és un monòlit de roca conglomerada de 25 metres d’alçada de formes sinuoses ,en un entorn de roca calcària on hi conviuen un parell de vies d’escalada esportiva i una via ferrada que assoleix el cim jugant amb les capritxoses formes de la roca. La ferrada, està acotada amb un grau  de dificultat K2 i és equipada amb una línea de vida, grapes gruixudes i ancoratges químics. Per arribar, des de el poblet de Baells s’han de seguir les indicacions direcció a Zurita (Sorita de Llitera) fins arribar a la torre d’aigües i a una nau.  Es tomba a la dreta en el trencall i cal seguir la pista on al lluny, s'intueix la curiosa penya a meitat del vessant de la serra de Sant Quilis. A mesura que s’acosta la pista al Castellot, el ferm , es va tornant més pedregós i el pendent més pronunciat però anant amb cura, s’hi pot arribar amb el cotxe quasi sota el Castellot.

L’inici de la ferrada és al vessant Oest on hi ha disposades unes grapes per fer els primer parell de metres i passar tot seguit a superar una curta xemeneia que cal grimpar per sortir a un pont de roca que s’ha de creuar sortint a l'altre banda del monòlit.

A continuació, ve un curt flanqueig que condueix a una petita canal amb alguna grapa i un mica de grimpada fàcil que dona accés a una terrassa. Aquí cal superar una panxa tibant de braços que ens deixa per sobre del pont de roca.

Es flanqueja cap a l'esquerra en lleuger descens enllaçant un sistema de plataformes de roca fins sortir al vessant Sud on hi ha un altre panxa que cal superar amb un pas un xic forçat amb unes grapes en un ressalt  vertical.

El pas culmina al cim del Castellot, on just s’aplana la sortida a l'esquerra hi ha una instal·lació de ràpel de 25metres.

El cim és pla i per pujar al punt mes alt cal deixar-se anar del cable. Per descendir, tot i que hi ha el ràpel, penso que és millor desfer la ferrada, ja que si no, es fa massa curta.

Val a dir, que aquesta és una ferrada de butxaca, curta, i allunyada de tot i per això ,poc freqüentada i menys, coneguda. Malgrat això, mereix la visita als seus escassos 25 metres d'altura doncs és bastant més tècnica i aèria del que aparenta ja que a més, es pot combinar amb la visita a la cova del Palau, els forns de calç i/o l’ascensió a l’ermita de Sant Quilis.