2 d’abr. 2014

30-3-2014 Costa Negra i Pedres d'Auló pels camins del Memorial Democràtic

Costa Negra i Pedres d'Auló pels camins del Memorial Democràtic
30-3-2014

Després de l’intent fallit al Pinetò ahir, vam anar a fer nit a Salardú al xalet del CEC on vam trobar-nos amb multitud de cares conegudes que anaven a participar en el Rally d’esquí de muntanya del CEC. Diumenge al matí ,plou. Sembla que se ens ha avançat el front que estava previst pel migdia per fer-nos la guitza i amb ell, s’esfuma per complert la volta que teníem prevista per avui a Marimanha. Intentem buscar alternatives i a la desesperada, ens hi atansem a Bonaigua amb l’esperança de trobar allí la isozero i la trobem, però junt una visibilitat gairebé nul·la. Donem per perduda tota activitat amb esquís per avui, ja que tampoc no ens fa massa patxoca seguir la traça de la cursa mig a les palpentes. Se ens acudeix baixar cap al Pallars que malgrat també plou, sembla que menys. En David i la Olga fan una proposta sendero-històrica que la Marta i jo acceptem de bon grat (qui millor per ensenyar-nos caminets i corriols que els pass@muntanyes!) La proposta: pujada per la Costa Negra a les Roques de l’Aulò tot seguint els camins dels Espais del Front del Pallars. Dit i fet, ens plantem al petit poblet de Roní,amunt del trencall per pujar a Port Ainé en un dia rúfol i encara sens pluja per aquestes landes. Fent una mica de retrospectiva, dir que durant l'ofensiva republicana del mes de maig del 38, aquest sector fou un dels més actius i de combats més cruents. La 19a Brigada Mixta republicana va atacar, el 22 de maig del 1938, la petita guarnició de les tropes franquistes que estava situada a la zona de les Pedres d’Auló, i van aconseguir ocupar algunes de posicions de l’indret. Un cop ocupades les noves posicions els republicans no van persistir en l’ofensiva i el contraatac franquista no va trigar a arribar. L’endemà, els franquistes havien recuperat algunes de les posicions. A partir d’aquell moment, a les Pedres d’Auló va començar una tossuda batalla per reconquerir i defensar les posicions. La dificultat del terreny i la proximitat dels combatents va convertir la batalla en especialment cruenta. Al cap dels dies, després de nombrosos atacs i contraatacs, i de nombroses víctimes, el 31 de maig de 1938 van quedar definitivament establertes les noves línies de front, amb molt poques variacions de com estaven amb anterioritat. L’absurd de les guerres... El recorregut s’inicia a la part alta de Roní al carrer més alt del poble, per tenir una referència, sobre l’església. Allí neix una pista que surt en direcció est amb un pal indicador de MemorialDemocràtic que marca l’inici de la ruta. Comencem a caminar tallant pista per les innumerables dreceres balitzades amb els característics pals indicadors amb marques grogues o verdes per dins del Bosc de Santa Fe.

Arribem a la Serra de Lluís, i aproximadament a la cota 1540, trobem el primer búnker de formigó i a continuació un segon de pedra.

Sortim a la carena de la muntanya, i en direcció sud per dins del bosc i per camí desdibuixat anem a trobar el Camí de la Cassoleta a Roní amb parapets de pedra seca.

Seguim amunt i trobem les roques d’Aulò a les que no ens hi enfilem doncs ja fa estona que plou i estan força relliscoses.

Estem a l’antiga línia de foc fàcilment identificable per la quantitat de cràters que hi ha al terra. El camí continua amunt, de fet, va a cercar la pista que dóna accés a l’hotel de les pistes d’esquí de Port-Ainé.

Nosaltres, ens hi acostem per veure les restes dels nius d’ametralladores i reculem desfent camí doncs la pluja s’intensifica.

Un interessant recorregut per la memòria històrica i per recordar-nos l’absurd de les guerres...