13 d’oct. 2014

11-10-2014 Oferta 3x1, Barrancs del Gravet i de l’Om + Cova del Salvi.

Barrancs del Gravet ,de l’Om i Cova del Salvi.

Oferta 3x1!!!

11-10-2014

Prop de Rupit, a la comarca d’Osona, trobem el barranc del Torrent de Gravet, un curt barranc aquàtic de fredes aigües força ben equipat i avui hi som per fer-lo, la Marta, un servidor i en Cristian ,amb el que no coincidíem des de el Barranc de l'Escalell
Per accedir-hi, entrant a Rupit hi trobem un gran aparcament a la dreta. Allí mateix hi ha un carrer que creua un pont i que hem de seguir fins que es torna pista asfaltada. De fet ,és el mateix camí que per anar al Salt de Sallent. En arribar a l’encreuament que porta a l’ermita de Sant Joan, tombem a l’esquerra i baixem a un gran prat. Allí aparquem i seguim la pista que passa pel damunt del Salt de Sallent i el creua a gual.

Tot seguit, trobem una bifurcació i seguim per la dreta per pista trencada passant pel costat del mirador. Seguim pujant per la mateixa pista fins trobar un nou trencall que també prenem a la dreta i que ens deixa després de mitja hora de marxa a la capçalera del barranc. De seguida muntem cordes i baixem el primer ràpel de 15 metres per a continuació, començar un tram ressalts i desgrimpades en les que cal anar amb cura doncs en general aquest, és un barranc força relliscós.

Ens fiquem en un passadís amb un parell de ràpels més de 6 i 7 metres respectivament  i rematat per un de volat de 30 metres i força espectacular que si no baixa massa aigua, es pot fer per dins del forat que hi ha deixat un gran bloc encastat.

Tot seguit sortim per  un caos per acabar amb un ràpel de 11 metres.

Per retornar, cal anar alerta de no encigalar-se massa (cosa que ha estat el nostre cas), i no passar-se el corriol que surt a la dreta a uns 50 metres després del darrer ràpel i marcat per una petita fita. Un cop ubicat el corriol, cal seguir-lo fins a trobar la base de la cinglera i un grau que ens durà al camí principal. No donem per acabada l’activitat d’avui  i tot seguit, ens encaminem cap al segon barranc, el Barranc de la riera de l'Om altrament anomenat de Les Cascades del Goleró que també és un barranc curt i que amb aigua té el seu encant sobretot després de pluges (malgrat que avui, l’hem trobat sec per a la nostra decepció).

En realitat, aquest barranc és una successió de 4 ràpels seguits que ens fan descendir un desnivell proper als 100 metres. Per accedir-hi ens plantegem fer-lo tot sortint a la pista principal després del Gravet, però per unanimitat decidim atansar-nos amb el cotxe. Així doncs, des de Rupit anem a buscar la carretera C-153 direcció Olot i seguim fins al kilòmetre 38. Aproximadament als 500 metres escassos, trobem  un trencall a la dreta que es bifurca. A l’esquerra, ens porta al Santuari del Far i a la dreta als masos de l'Om. Tot i que hi ha un senyal de prohibit el pas, segui m doncs en realitat és un camí públic i anem baixant fins travessar una gran plana i la riera de l'Om. Deixem el cotxe, ens equipem i comencem l’activitat. Baixem per la llera de la riera tot superant alguns fàcils ressalts fins arribar al primer saltant on trobem la instal·lació a l'esquerra.

El ràpel de 19 metres acaba en un gorg en el que a l’esquerra trobem la instal·lació del segon ràpel ,aquest de 25 metres i que acaba sobre una grada amb una instal·lació per muntar un ràpel guiat o un passamà per accedir a la capçalera del tercer ràpel que es troba emplaçada en un gran bloc a l’esquerra.

El ràpel és de 29 metres i té la particularitat que és en bona part volat i finalitza sobre un altre grada.

Allí, hem de buscar la instal·lació del quart ràpel de 27 metres en un dels blocs a la dreta per acabar a un gran gorg on finalitzem el descens.

Tot just a la sortida del gorg final, a la nostra esquerra entre l’arbreda, hi ha una tartera de grans blocs. L’hem de remuntar per camí certament incòmode fins que trobem un incipient corriol on en un revolt, en la paret hi ha un forat de mitjanes dimensions, és la Cova d'en Salvi o del Goleró, tercera activitat d’avui, una cavitat en la que habita una important colònia de Ratpenats de 320 metres de fondària i que pels iniciats es pot allargar una mica més després de superar un sifó.

Un cop feta la prospecció a la cova, seguim pel corriolet per dins del bosc tot fent marrades seguint les marques verdes fins anar a trobar el camí de mules que fem en sentit ascendent fins arribar a uns prats des d’on ja podem veure l’aparcament.