21 d’oct. 2014

18-10-2014 Al Buñero per Estadilla

Al Buñero per Estadilla
18-10-2014

La Serra de la Carrodilla es troba enclavada entre la Ribagorza i la Llitera sent el seu punt culminant el cim del Buñero amb 1109 metres d'altitud i on conflueixen els límits municipals de Graus, Estadilla i Peralta de Calasanz.  L’itinerari d’avui ,parteix de la població d’Estadilla des de La Fuente de los doce Caños , a la part baixa del poble.

D’allí cal remuntar un cortíssim tram de carretera cap al poble tot passant per la plaça major en direcció a l’Abrigo del Forau del Cocho i al Santuari de Carrodilla tot seguint les traces del GR-45 (malgrat que l’indicador el bategi com a 18 !?!) i les estaques de ruta Btt. La pista té puntualment alguns trams cimentats en les pujades més fortes per preservar-la de l’erosió ja que té un bon guany de desnivell en els primers kilòmetres.

Un cop arribats al santuari (818mts), es passa pel davant, i es continua per la mateixa pista fins trobar una bifurcació que cal prendre a l’esquerra.

En aquest punt, s’inicia l’ascensió al pic Buñero trobant alguns trams de pista quelcom més exigents per la pedra solta que hi ha junt amb alguns repetxonets un xic tècnics a voltes. El camí s’enfila fins a la cota 865 ,traspassa una tanca metàl·lica i es deixa caure per forta baixada per mal ferm on s’ha d’estar alerta de no passar de llarg el desviament a l’esquerra just en un revolt a dretes.

Ara la ruta es dirigeix cap al nord-oest i va guanyant metres sense pressa però sense pausa fins arribar a un collet (962mts). Allí hi ha un trencall (GR-18, ara si) amb una pista  pedregosa i trencada que puja durant uns 1100 metres i mor dalt del cim del Buñero , on hi ha unes antenes i un vèrtex geodèsic i des d’on hom pot gaudir d’unes vistes increíbles sobre les Maladetes , Turbó ,les Sorores, del Pirineu en general i de Calasanz ,Aguinaliu, Montrebei entre d’altres.

El descens ,es realitza tot seguint les traces de GR comú 18-45 uns metres cap a l’oest abandonant-lo de seguida per continuar per un camí carener per la divisòria de municipis fent suaus puja baixes fins que de sobte, la pista comença a baixar valenta complicant-se per la pedra solta i el desnivell esdevenint divertida alhora que entretinguda destacant els trams on la pista va fent marrades fins arribar al fons de la vall ,sempre seguint la pista principal ,fins arribar al fons del frondós barranc on enllaça altre cop amb el GR-45 que torna a pujar fins a Estadilla per després retornar un curt tram per carretera la Fuente de los doce caños.

En definitiva, una ruta curta però intensa i panoràmica  amb unes vistes que la hi justifiquen.