21 d’oct. 2014

18-10-2014 Cova del Moro d’Olvena

Cova del Moro d’Olvena
18-10-2014

Un cop finalitzada la pedalada cap a Buñero, m’acosto al peculiar Congosto de Olvena, aquest cop per atansar-me a la Cueva del Moro, cova molt assequible amb la particularitat de tenir una mena de balcó natural que queda penjat a meitat de paret i que té unes bones vistes sobre el riu Ésera. Aquesta cavitat ha estat equipada amb una sèrie de cordes fixes i marques que seran de gran ajut tant per baixar com per pujar alguns passos. Per accedir-hi, cal venir per la N-123 direcció Barbastro i estacionar el vehicle en l’aparcament a la dreta que hi ha a l’alçada del Puente del Infierno, (el mateix que per accedir a la ferrada del Santo Cristo), just abans d’un tram amb tres túnels seguits. D’allí, cal anar a trobar l’espectacular Puente del Infierno i un cop creuat atansar-se cap a l’esquerra per un difús sender. El camí, a estones un xic exposat a les caigudes, va a cercar una canal tot superant alguns ressalts equipats amb cordes fixes tombant de sobte a l’esquerra i anant a morir a un petit caos de blocs on en una escletxa hi ha l’entrada de la cavitat.

Allí s’ha de descendir reptant – caminant una cinquantena de metres fins arribar al balcó sobre l’Ésera.

En aquest punt, cal buscar la continuació de la cova, mitjançant una corda que en facilita el descens i que condueix a un passadís que duu a una petita sala i on hi ha una successió de passadissos que van baixant fins a una altra saleta seguida d’un altre passadís més estret i baix on cal arrossegar-se. Quan ja en tenim prou, per sortir, tan sols cal desfer camí fins la sortida.

I per complementar, una visita al Poblet de Calasanz, un dels poblets més bonics de l’Alta Litera amb un cert aire als pobles de Llevant i encaramat dalt d’una penya ...

...i al barranc de Gabasa.