8 de set. 2014

03-09-2014 El Turbón

El Turbón (2492mts)
03-09-2014

El Turbón, és un d’aquells cims tan proper, que hom sempre el va deixant per més endavant  fins que finalment l’hi arriba el seu moment, moment que ha estat avui. El Turbón, és un massís muntanyós calcari de 2492 metres d’alçària  que es troba a la comarca de la Ribagorça a les rodalies de la  localitat de Campo. El massís, és constituït per una gran mola solitària abans de la serralada del Pirineu Axial. Per començar l’ascensió, aparco en la part alta, sobre la planta embotelladora en un dipòsit d’aigua . Aquí hi ha una tanca metàl·lica que dona pas a una pista forestal que vaig pujant durant un parell de quilòmetres, fins arribar a un punt on un pal indicador de fusta m'envia cap a un sender, direcció al Turbón.

Entro en una zona de petites prades que per camí còmode em porta a internar-me dins del bosc, sempre per traçat evident i senyalitzat per unes estaques  de fusta amb el cap pintat de vermell.

Remunto el Barranc de Canals, que queda a la meva dreta.  Un cop surto del bosc, m’arribo al torrent de Canals, que remunto  breument per la seva llera fins arribar a Fuen de Canals, on hi ha un altre pal senyalitzador que em fa abandonar el torrent i continuar per la sendera que va fent vessant. Fa estona que el pendent s’ha accentuat notablement mentre el sender  va a trobar el Coll de Pasaturbiello, molt evident, que queda a la dreta, sota les imponents parets del Frontón de les Bruixas.

Ja prop del coll ,el camí fa una marrada cap a l'oest buscant els contraforts de cauen del Turbonet. Pujo fins a la carena per una ampla canal on tinc unes vistes privilegiades de la Coma de San Adrián i, a l'altra banda, del Turbón.

Ara toca descendir breument per anar a buscar la Collada de Porroduño, situada a la capçalera de la Coma de San Adrián, on em trobo amb el Manolo i amb el compartiré bona part de la sortida. Poc a poc el camí va virant cap al nord, per buscar la cresta cimera al Turbón.

Aquest darrer tram esdevé força espectacular. A la dreta tenim la vall de San Adrián, i a l'esquerra, la Plana del Turbón. Val a dir que aquest tram té més de carena que de cresta, doncs és força ampla, un xic aèria cap al final, però que es realitza sense problemes ja que el camí està molt fresat fins al mateix cim on hi ha les restes d’un vèrtex geodèsic i una mica més enllà, una caseta amb antenes. Les vis tes del cim son de luxe, doncs albirem el Gallinero, Basibé, Serra de Llauset, Serra de Cardet, Serra de Chía, Peña Montañesa ,Cotiella, Pic de la Gelada, Sant Maurici i un llarg etcètera.

Per tornar ,desfem camí fins separar-nos amb el Manolo al coll de Pasaturbiello que ha esdevingut un bon company d’activitat.

Un cop arribat al final del bosc, em desvio per anar a trobar la pista de la Font de las Fuevas i un cop als prats, abandonar-la i retallar baixant per la directa tot resseguint un barranc evident que porta fins al cotxe.