8 de set. 2014

26-08-2014 Barranc del Forat de Bóixols

Barranc del Forat de Bóixols
26-08-2014

Després de fer ahir en solitari els barrancs de la Portiacha i el Basender, avui em dirigeixo cap al Pallars Jussà /Alt Urgell a fer el barranc del Forat de Bóixols, un barranc imminentment aquàtic que ens va quedar pendent el darrer cop que vam estar amb la Marta pel Pallars. Aquest barranc, forma part de la conca alta del Rialb on aigües amunt del poble de Bóixols s’hi troba el barranc de l’Obaga Negra i després el riu de Pujals, que travessa la serra de Carrànima i forma el forat de Bóixols fent que aquest esdevingui un descens interessant amb ràpels no massa llargs, salts i desgrimpades en un recorregut d’uns 700 metres i un desnivell de 60. Per accedir-hi, des de Isona, agafo la carretera cap al Coll de Bóixols i m’arribo al poblet de Bóixols, on aparco el cotxe. Des de la plaça i en forta baixada, arribo a una bifurcació que a la dreta condueix al Pont Medieval  i a l’esquerra a una pista cimentada que va a buscar el riu pel costat d’uns prats trobant una sendera amb un pal indicador que em senyala la direcció del barranc arribant en 10 minuts a l’estret on hi ha el primer ressalt saltable de 5 metres.

Tot seguit continua amb 3 ràpels de entre 3 i 6 metres que opcionalment es poden saltar tot i que jo evito fer-ho per allò d’anar sol. A continuació ,arribo a una zona oberta a la que al final  s’hi afegeix per la dreta un afluent.

Just passat l’afluent, comença una zona estreta amb un ràpel a la dreta de 6 metres no saltable i a continuació el ràpel més llarg del descens de 15 metres amb un passamà a l’esquerra i un interessant salt d’aigua.

Un cop surto de la sala on acaba el ràpel, segueixo fins arribar al Pont Medieval on hi ha un ràpel de 6 metres que em deix a una piscina natural sent aquest el final del descens i que un cop comprovat que té prou fondària aprofito per saltar.

Per retornar a Bóixols, ara tan sols em cal seguir amunt per un sender ben marcat fins a la carretera de Coll de Nargó. D’allí a la dreta fins al poble en uns 30 minuts aproximadament.