24 de juny 2014

22-6-2014 Barranc del Torrent de Vilacireres

Barranc del Torrent de Vilacireres
22-6-2014

Després d’un intent fallit al barranc de Sant Aniol ja que no vàrem aconseguir els corresponents permisos, uns quants “rajes “ de darrera hora, i una bona carretejada de Whatsapp’s per buscar un pla “B”, finalment, en Marc, la Gemma , la Marta i jo, ens vam decidir pel Barranc del Torrent de Vilacireres, altrament anomenat torrent dels Cints i possiblement, el millor barranc de la zona i també un dels més llargs segons la nostra ressenya. Cal si o si, fer combinació de cotxes. Per això, caldrà comptar amb dues hores extres només per la logística de deixar i recollir el cotxe d’enllaç i tenir en compte que ambdós cotxes no han de ser baixos, doncs les pistes en algun punt son força pedregoses. Des de Sant Llorenç de Morunys en direcció Berga per la carretera LV-4241 anem a trobar una carretera a l’esquerra que indica Sisquer-Montcalb. Per aquesta carretera arribarem a una cruïlla, que agafem en direcció Pont Cabradís, passem per l’ermita de Sant Pere i prop dels quatre kilòmetres després, anem baixant cap al riu Aigua de Valls on trobem una corba molt tancada a l’esquerra. Aproximadament 1 kilòmetre després de la corba, trobem un gran roc esberlat per la meitat on hi ha un tros a cada banda de la pista i una esclarissada a l’esquerra, lloc on deixem un dels cotxes i des de on ja es pot  veure la sortida del barranc a la dreta, uns metres més endavant visible per una estaca de fusta i una fita de pedres.  Amb l’altre cotxe desfem camí i tornem fins a la carretera LV-4241 en direcció Sant Llorenç de Morunys on al kilòmetre 24 de la carretera, i després depassar el riu Aigua de Valls (Pont de Valls), surt per la dreta una carretera, que agafarem. Continuarem pujant per la carretera, que arriba a Vilacireres fins que aquesta es converteix en pista en el trencall cap al Santuari de Puigaguilar, que no prenem ignorant a més, tots els camins i pistes que ens surten al pas. Passats uns 4 quilòmetres des de que hem deixat l’asfaltat, trobem l’entrada del barranc, poc evident. Està en una petita corba a la dreta on abans hi ha una esclarissada i lloc on deixem el vehicle. En un racó a la dreta de l’esmentada corba neix una pista d’explotació forestal amb un cartell de fusta pintat en blau que ens indica Vilacireres.

Ens equipem i baixem per la pista fins a l’ermita, passem pel davant i seguim cap a l’oest per un senderó al principi desdibuixat. El barranc comença sent un petit rierol que s’endinsa al bosc.

Anem baixant tot i que hi ha l’alternativa de baixar per una pista que baixa paral•lela per l’esquerra fins atrobar els primers ressalts. Després d’un primer ràpel en un arbre de 5 metres, comença a formar-se el barranc.

Dos ràpels més i una zona de ressalts seguits de diverses rampes fins trobar a l’esquerra l’afluent de Can Pelegrí. Aquí comencen els ràpels encadenats i la zona més interessant del barranc trobant posteriorment una zona intermèdia seca amb un entretingut i laberíntic caos.

Compte, per que hi ha un camí que el  travessa amb una placa. No caiguem en la temptació de pensar que és el final del barranc, doncs encara en tenim per estona.

Poc després reapareix l’aigua i encara podrem gaudir d’un ràpel final volat de 16mts.

A partir d’aquí, ens resten 200 metres de caminar per la llera del barranc fins confluir amb el riu Aigua de Valls;

Tan sols ens resta creuar-lo i remuntar 50 metres fins a la pista on tenim aparcat el cotxe d’enllaç.

MOLT IMPORTANT!!!
La ressenya que hem fet servir per fer aquest barranc, l’hem obtingut del PDF descarregable de la GORGS 2011’. Aneu amb compte per que hi ha un error i les UTM que hi ha corresponen a les del barranc del Montcalb!.

Les correctes son:

Aparcament superior:    31T389723 4669937 (1400mts snm)

Accés al barranc:           31T389655 4669766 (1382mts snm)

Sortida del barranc:       31T391026 4668393 (924mts snm)

Cotxe d’enllaç:              31T391061 4668409 (933mts snm)