1 d’oct. 2012

Mont Janus pels antics forts de Briançon
19-9-2012
Per Daniel i Roger

Segon dia d’activitat al Briançonnais, avui tot seguint parcialment una ressenya dels Passamuntanyes. Com ahir, comencem al poblet de la Vachette i tot travessant la carretera N94 que va cap a la frontera Italiana pel Col de Montgenèvre, agafem una pista que en un principi, pedregosa, puja valenta millorant tant el ferm com la pendent de seguida. La pista ressegueix la vall direcció Briançon passant per la cantera dels Rochers de la Carrière i  travessant la Serre Boyer. Trobem el primer Fort, l’Ancien Fort Dauphin i més enllà, el fort de Trois Têtes.

Aquí, travessant pel bell mig de l’antic camp de tir, anem a buscar la pista que vàrem seguir ahir per baixar del fort d’Anjou però sense arribar-hi, doncs abans, trobem un trencall a l’esquerra amb una barrera que dona accés a una pista abandonada que el temps s’ha encarregat de convertir-la quasi en sendera.

La sendera s’enfila guanyant desnivell de manera decidida fent marrades tot superant la Crête du Point du Jour unint-se a una pista asfaltada que seguim arribant-nos al de Gondran (2347mts) un coll on hi trobem un nus de camins després de deixar sota els nostres peus el llogaret de Poët Morand.

Agafem la pista que marxa cap a l’Est i superem els darrers metres de desnivell fins arribar-nos a l’Ancien Fort du Gondran i fins al cim del Sommet des Anges (2450mts),on hi trobem el final d’un cadira.

Comencem el descens per les pistes d’esquí del domini de Montgenèvre on  ens dirigim cap a una caserna militar en ús que cal rodejar anant a cercar el final d’una línia de cadira per la seva part dreta. Un cop passada la caserna trobem una barrera que dona accés a una pista que en estat molt precari i que en algun punt té un cert grau d'exposició  fent un parell de marrades, ens duu quasi fins al mateix cim del Mont Janus (2529mts)on s’hi troba el Fort Janus pertanyent a la línia Maginot.
Des d’alt podem gaudir d’unes vistes extraordinàries de la vessant italiana i de la vall de la Claree.

Retornem sobre les nostres passes per la vertiginosa pista i anem a trobar el camí de baixada on xalem de valent per les pistes de descens Vtt fins enllaçar amb el darrer tram que el fem, resseguint parcialment  l’itinerari del centre Vtt balitzat com a nº18 i que, amb forts desnivells de baixada davalla fins enllaçar amb l’itinerari nº16 que ara per corriols exigents, ens deixa al poblet Des Alberts.

Ara ja, per carretera asfaltada ens dirigim al càmping municipal i resseguint les traces de l’itinerari nº4 del centre Vtt pel costat del riu, el travessem trobant la carretera que ens durà fins a La Vachette, punt d’inici.