7 de set. 2011

6-9-2011 En moto pels camins comunals del Bages, el Berguedà i el Solsonès

En moto pels camins comunals del Bages, el Berguedà i el Solsonès
6-9-2011

Avui tenia ganes de canviar les bieles i els pedals de la bici pel motor Boxer de la GS, i transitar per antics camins veïnals ,ara asfaltats que em permetessin gaudir d’indrets solitaris i alhora desconeguts per mi, i això ha estat el que he trobat.
Una breu descripció de la passejada...

Prenc com a km 0 Manresa i pujo cap a Súria per la C-1410, on em desvio a la BP4313 que de seguida abandono agafant el trencall de la B423, carretera que es va tornant sinuosa a mida que va guanyant alçada. Passo per la petita població de Castelladrall.


 Tot seguit agafo el trencall del camí veïnal de Sant Cugat del Racó, que pertany al terme municipal de Castelladrall. M’arribo fins la curiosa ermita de planta de creu grega amb decoracions Lombardes i que no puc visitar l’interior doncs és tancada.



 Retorno sobre les meves passes i fins agafar el trencall de Castelladrall i continuo per la carretera que va planejant per sobre de la Plana de la Garguera fins arribar a Serrateix on m’acosto al Monestir que també és tancat.  El monestir data del 1077 tot i que es te constància d’una antiga construcció del 941.



Continuo el meu periple ara baixant cap a Viver que comparteix municipalitat amb Serrateix aturant-me en l’església de Sant Miquel que com no, també és tancada.


Giro cua i agafo el trencall del camí comunal  de Buida-sacs resseguint la discreta cinglera de la Costa de Vilanova fent un curt tram per pista i arribant-me a l’església parroquial de Sant Joan de Montdarn on es creu que havia hagut vida eremítica sota la bauma que sustenta el conjunt.



Ara, sempre per camins comunals, em dirigeixo cap el pla de Montclar on m’hi arribo fins al poble de Montclar de Berguedà que és bastit sobre un turonet i que esdevé un indret encantador, tal com el recordava de fa molts anys i on poques coses han canviat. Està format per el conglomerat d’una vintena de cases  agrupades al voltant d’una gran plaça d’aspecte molt típic i va ser creat a redós d’un castell i d’una església parroquial avui encara present a la plaça.





 Continuo el meu camí i ara baixo cap al Rieral i saltant a l’altre costat de la vall i em dirigeixo cap a Montmajor on no m’aturo i enllaço amb la carretera B-421 que abandono bescanviant-la per la C148 que passa per Tentellatge i Santa Mª de Preixana. Poc després agafo el trencall de la carretera que s’interna a la solitària Vall d’Ora, municipi de Navès, on a l’ermita de Sant Lleïr, acaba l’asfalt i comença una pista que de continuar-la podria arribar prop de Sant Llorenç de Morunys. Arribo a l’ermita de Sant Pere de Graudescales, una església romànica en planta de creu llatina d’una sola nau enclavada sota el cingles de la Serrra de Busa en un paratge de gran bellesa natural.





Desfaig les meves passes i vaig a retrobar la B-421 que em porta Navès, municipi més extens del Solsonès i que és fronterer amb el Berguedà i el Bàges.



Passo pel davant de l’església de Santa Margarida i agafo el trencall d’un nou camí veïnal que en pocs kilòmetres em deixa sobre el Barratge de l’embassament de Sant Ponç, que és a vessar.



De Sant Ponç, marxo cap a Santa Susanna on enllaço  amb la nova C-1410 que em condueix a Cardona on faig la obligada visita al castell, ara Parador Nacional i del nucli vell de la població per d’aquí baixar directament a Manresa virtual punt d’inici de la passejada.















I fins aquí el que ha donat el dia d’una sortida amb infinites possibilitats de combinacions i permutacions.