3 de març 2015

22-02-2015 De Guardiola de Berguedà a l’Adou del Bastareny per la via Nicolau.

De Guardiola de Berguedà a l’Adou del Bastareny per la via Nicolau.
22-02-2015

Tot aprofitant que aquesta nit ha nevat al Berguedà, i que avui el torb és l’amo i senyor a les cotes altes, se m’ha acut que seria una bona ocasió per sortir a rodar al matí amb la nova Surly Ice Cream Truck i les seves imponents rodotes de 4’8.
Per l’activitat escullo com a punt d'inici la vila de Guardiola de Berguedà des d’on he sortit per la carretera de Bagà cap al barri de Terradelles  seguint les marques de GR arribant fins a Bagà pel GR-4-2 per la riba dreta del Bastareny. Un cop a Bagà, he trobat a l’esquerra el trencall per agafar la via Nicolau, Via Verda que recupera el traçat del que havia estat un ferrocarril emprat per l’explotació i transport de fusta dels boscos de Gisclareny a Guardiola de Berguedà. La via, al principi, és força planera amb llargues rectes fins travessar un primer túnel on a partir d’aquí s’enfronta a les primeres rampes que no ens enganyem, pugen molt suaument guanyant alçada fins un segon túnel en corba on ara el pendent s’ajeu.

La via passa un petit pont de fusta i flanqueja la Costa del Virgús guanyant alçada i vistes sobre la vila de Bagà. En acabat, s’endinsa al bosc per passar al costat d'una vella vagoneta commemorativa.

Segueix avançant en lleugera pujada fins arribar a un del que serà un dels carmelets de la ruta, un pont penjat de 35 metres de fusta i cables d’acer.

Un cop superat el pont, ve un darrer tram de pujada més exigent que mor a una pista asfaltada a pocs metres de la petita ermita romànica de Sant Joan de l'Avellanet i de l’ecomuseu. Fins aquí el que seria la Via Nicolau. Ara, segueixo pel Camí de Gisclareny fins un primer trencall a la dreta que evita el túnel per més endavant tornar a retrobar l'esmentat camí. Per ferm asfaltat continuo uns 1000 metres fins trobar una pista a la dreta. Passo el trencall de la Torre de Santa Magdalena, que ignoro, i segueixo cap al Puig de la Baga fins a un nus de camins.

Allí prenc el GR-107 cap a l’Ermita de Sant Martí del Puig de la Baga (S.XII) a la que hi pujo. Desfaig camí i agafo el corriol amb traces de GR que hi ha entre l’ermita i el mas que hi ha avall.

El corriol amb la neu esdevé entretingut però no per això menys divertit i 400 metres més endavant enllaço amb la pista que ve de l’Hostalet de Cal Cerdanyola.

A la pista, pedalo cap a la dreta guanyant alçada fins arribar a la barrera que tanca el pas al Molnell sota la Muga i la Boixassa i on m’acosto a veure l’Adou del Bastareny objectiu i punt més allunyat de la sortida.

Desfaig camí i continuo pista avall fins arribar a l’Hostalet de Cal Cerdanyola. Allí, i seguint la riba esquerra del Bastareny, per la solana, per pista ràpida em deixo caure fins a Bagà on vaig a cercar el Passeig del Bastareny per de d’allí travessar el riu i trobar camí conegut que em torna al punt de sortida.