2 d’oct. 2013

Al cim de Colàc per la Ferrata dei Finanzieri
13-9-2013

Font: Stupende Ferrate delle Dolomiti ed.Athesia

Des de Canazei, arreu es pot veure el cim del Colàc (2715mts) ,cim per on discorre la via ferrada dei Finanzieri (K4-700mts)que avui farem. La nit ha estat freda i ha plovisquejat i no sabem com ens trobarem la ferrada. Matiners, ens atansem a Penia di Fassa ,on hi ha el funicular que puja directament fins a Ciampac, cosa que ens permetrà d’estalviar-nos una bona aproximació reduint-la a un total d’uns 10-15 minuts fins a la base de la via des de l’estació del telefèric (2147mts).

L’esmentada via ferrada es troba a l'esquerra de l'àrea de Ciampac, no sent difícil distingir, doncs l'enorme massís rocós de Colac destaca notablement en el panorama, havent a més, un sender que porta directament fins a la base de la via i on es veu el camí en ziga-zaga que puja pel pendent del pedregar.

Allí trobem una placa commemorativa que marca l'inici d'aquesta i on ens equipem. Aquest primer tram és curt i fàcil (allò per anar escalfant ...). A continuació, segueix una secció sense protecció, però  fàcil ,que fa d’enllaç amb la via pròpiament dita una mica més a l'esquerra de la muntanya.

Allí retrobem la sirga i tot fent un flanqueig, la via ara puja per algunes plaques de roca sent bastant més relliscosa del que deu seu ser habitual doncs, està glaçat. La dificultat augmenta al llarg d'aquesta secció i més amunt, s’entra en una secció vertical amb grapes rematada per un diedre, pas clau de la via.

Més amunt, la ruta evoluciona per esquerdes, llastres, xemeneies i alguns passos estrets sense gaires complicacions mentre la neu i el glaç que anem trobant augmenten però sense dificultar-ne gaire més la progressió.

La ferrada segueix pujant cap a la cresta nord per una ampla i penjada aresta saltant al costat oposat de la muntanya per una estreta xemeneia on ja intuïm que definitivament estem a la part final  de la cresta que condueix directament al cim. Val a dir que un valor afegit d’aquesta secció és la impressionant vista de la Marmolada. La seva gran superfície vertical al sud està a la vista tan aviat com hom trepitja la cresta donant al tram un caire molt espectacular tot, mentre avancem al llarg de la fàcil cresta fins al cim després d'unes dues hores i mitja d'interessant pujada.

A 2715 mts d'altitud, el cim que no és massa espaiós ,és coronat amb una petita creu metàl · lica i ens ofereix unes magnífiques vistes de la Marmolada i Val Contrin i bones vistes en totes les direccions.

Ara ens cal descendir a través de "camí més fàcil" pel vessant sud. Per fer-ho, des del cim ,s’observa una fletxa vermella que indica el camí de baixada. El primer tram és potser el pitjor, per no estar protegit i per un tram de curta pendent amb pedra solta que el fa un xic exposat, però la resta del descens transcorre per una agradable zona amb sirga de seguretat, constituint per ella mateixa una altre ferrada de baixa dificultat.

Posteriorment arribem a un terreny herbós, des d'on seguim fins Forcia Neigra (2509mts)després d’una hora aproximadament des de que hem sortit del cim de Colac. Des Forcia Neigra agafem els senders 613 i 644 que ens portaran de nou al refugi de Ciampac en uns 30 minuts anant a pas lleuger i des d'on  tornem a prendre el funicular cap a la vall.