9 d’oct. 2013

26-09-2013 Voltant per Vilada, Sant Romà de la Clusa, Serra de Fajablanca i Castell de l’Areny.

Voltant per Vilada, Sant Romà de la Clusa, Serra de Fajablanca i Castell de l’Areny.
26-09-2013


Després de fer el barranc del Forat Negre de Vallcebre, vam anar de descoberta a Vilada al Barranc del Pas de l'Escalell per tal de veure si trobàvem la seva entrada (que vam trobar). Se em va acudir que també podria tornar i fer una incursió en bici per la zona ja que gairebé en desconeixia aquesta zona del Berguedà i és així com avui m’he acostat a Vilada, principi de la ruta. Des de les afores del poble, vaig a buscar la pista que mena a Sant Romà de la Clusa que passant per Can Comelles (1003mts) i per alguns espectaculars passos excavats a la roca en el pas de l’Escalell puja forta fins arribar al Clot (1184mts), una gran esclarissada amb pastures i on s’hi troba una àrea de picnic. 











La pista, segueix pujant cap a l’est fins arribar-se al nucli de la Clusa (1359mts) amb la petita ermita de Sant Romà. 







Allí el camí tomba cap a l’esquerra i ressegueix el GR4 en forta pujada al principi. Passo per un curiós mirador (1396mts) des d’on s’albira tota la vall ,el Serrat d’Àligues, el Cap dels Rocs, la Collada de Picamill, el Roig i al fons, Montserrat. 



La pista, segueix cap amunt resseguint pel nord el Serrat Negre per Prats d’altura, fa un parell de marrades i seguint en pujada arriba fins al coll de Sant Miquel (1702mts)des d’on puc anar direcció Malanyeu o Sant Jaume de Frontanyà. 



Jo no agafo ni una opció ni l’altre, prenc un camí que surt recte i que segueix pujant per pista en força mal estat per baixar després fins al Roc del Catllaràs. 




Allí m’encamino al Pla de l’Orri, un bell racó entre pastures i cavalls. El camí baixa cap al mas i en un revolt molt tancat a la dreta, neix un camí en molt mal estat i ple de còdols que agafo i que en pujada em deixa al Coll de Pan  i després a la collada de Grau Pedrís (1594mts) que fa de divisòria dels municipis de Castell de l’Areny i La Pobla de Lillet. 







Per prats ,camp al través i camí difús vaig seguint el cordal de la muntanya tot rodejant pel nord el Puig Lluent (1638mts) ja per corriol, i en baixada, m’atanso a  La Creu Melosa  abandonant la Serra de Fajablanca en forta baixada per una pista força trencada. 







A la cota 1420 ,trobo un trencall a la dreta , que agafo i que encara baixa més fort que l’anterior. La pista després d’uns quants revolts i travessar una riera, baixa enclotada per dins del bosc fins trobar el trencall de Camp Rubí. Travesso el torrent i després d’una curta, però forta pujada m’hi arribo al mas on continuo per la pista que rodeja la casa pel darrera i que baixa fins travessar la Riera de Camp Rubí. 


M’arribo als masos de Soldevila i la Rota, que em van sortint al pas arribant-me en pujada al Coll Jovell (1014mts) i baixant cap al poblet del Castell de l’Areny. 



Allí, agafo la carretera, que comença a baixar cap al nucli de la Ribera i resseguint la riera de Vilada, fins trobar el trencall cap a les Eres de Vilada, on un camí puja cap a unes granges per després baixar cap al torrent. 

Segueixo pel fons del barranc fins que el camí, en forta pujada, va a trobar la pista d’anada que desfaig uns 500 metres fins al punt de sortida.