1 d’oct. 2013

5 al 8-9-2013 Tot fent un tastet de la Bikefosca

Tot fent un tastet de la Bikefosca
del 5 al 8-9-2013

Feia temps que hi donava voltes pujar a pedalar per la Vall Fosca i finalment, un article publicat a la revista Vèrtex i una entrada a un dels meus blogs de referència, em va acabar de convèncer per fer-ho. Així que com tenia els dies, em vaig posar en contacte amb la gent de la BIKEFOSCA  que em van dissenyar una ruta en funció a les meves necessitats i al poc, ja estava pedalant pel Pallars Jussà.

1ª Etapa


Avui en un dia solei, començo la primera etapa de la meva Bikefosca particular. Aquesta primera etapa, s’inicia a Senterada per una pista que surt a l’esquerra de la N-230 a pocs metres del poble, asfaltada al principi, i que s’enfila cap al poblet del Burguet (1072mts). 



D’aquí , la ruta segueix cap a l’oest fins trobar el trencall de Cèrvoles (1170mts), un poblet ancorat en el cim d’una cinglera i que ofereix unes excepcionals panoràmiques de la vall de Sant Antoni i gran part de l’itinerari que segueix la Bikefosca. 






Un cop feta la visita, em cal retornar al camí principal on fent algunes marrades, la pista guanya altura per resseguir el Serrat de l’Espinau  per prats i boscos fins arribar al Coll de Collberri (1337mts). 


En davallada, i sota un omnipresent cim en forma d’aleta de tauró que corona la Serra de Sant Gervàs, travesso la Serra de Montagut tot travessant els boscs de Camporan i Concorruí remuntant fins a la Collada de Comallonga  (1310mts), bonic portal d’entrada d’Adons i la Beguda d’Adons. 

Ara el camí perd altura ràpidament i em condueix al bell paratge de  la Beguda d’Adons  anant a trobar camí asfaltat que en lleuger descens tot resseguint el Barranc d’Adons em diposita  en la cruïlla de la carretera N-260 de Senterada al Pont de Suert.  

La ruta vira direcció oest  i ressegueix l’esmentada carretera  uns 2500 metres tot assolint el Coll de Pervers (1335mts) i davallant després uns 600mts rodejant el Tossal de Sant Romà. 


Allí neix un trencall a l’esquerra, que en direcció nord i per camí trencat però que es deixa fer, em remunta  fins al Tossal Gros (1447mts) i finalment al Tossal de  Prat d’Or (1526mts) on trobo bestiar pasturant per arreu. 





Arribats a aquest punt, la ruta comença a descendir per pista ràpida cap a la Vall de Manyanet, tot travessant la petita i pintoresca població de Sentís(1270mts) i on en el seu raval, a l’altre banda d’ un petit pont, neix un corriolet no apte per profans i que posa a prova la meva més que dubtosa perícia damunt la bici. 







El corriolet, mor a la carretera on poc més endavant, trobo un altre que m’acosta a un altre petit i pintoresc poblet anomenat  Les Iglèsies (1056mts)alhora que un bon lloc per reomplir bidons abans atansar-me cap a Buira, portal d’entrada cap al Coll de l’Oli. 

Per carretera, guanyo altura fins arribar a Buira (1117mts), desviant-me cap a  la hípica. Allí surt la pista cap al Coll de l’Oli, indret conegut per ser un lloc de pas de la Pedals de Foc. Poca broma amb aquest tram que em fa guanyar 600mts de desnivell en poc menys de 4kms amb una petita treva al Coll Permir ,això si , per un ferm majoritàriament bo i unes vistes espectaculars.



Un cop superat el petit laberint de rocam davallo fins al pal indicador del Coll d’Oli (1537mts). 



D’aquí, comença un descens per corriol veritablement tècnic en el que no val a badar i on em cal en més d’una ocasió posar el peu a terra i arrossegar la bici una bona estona. Just abans d’arribar a Guiró, el corriol travessa el barranc de la Plana i l’aigua m’acompanya una bona estona fins entrar al poble. 




Ara per asfalt, l’itinerari baixa fins als pobles d’Oveix i Astell,  i continua baixant per carretera fins trobar la L-503 que resseguint-la en direcció nord em deixa a La Torre de Cabdella ,fi de la primera etapa i inici de la segona.

2ª Etapa


El dia es lleva fresc. Després de passar la nit a l’alberg deTorre de Cabdella a càrrec de la María i el Bascu, començo la meva segona etapa per asfalt uns 5 km fins a Torre de Cabdella on m’hi acosto al refugi Tacita a deixar els meus patracols i no arrossegar-los muntanya amunt. 

Desfaig camí i vaig a trobar 1500 metres més avall la pista al Coll Triador. La pista remunta el vessant oest de la Serra  de la Mainera i  és d’aquelles d’anar fent, doncs son uns 13 km de pujada continua amb unes pendents mitges del 8% que a més, s’ha de compartir amb altres vehicles motoritzats. 










Assolit el coll (2174mts), la pista continua cap al Nord en descens fins arribar a una cabana de pastors i més endavant, fent una zeta a l’antiga casa de l’Aigua. 





Aquí comença el que per a mi és un dels caramelets de la BikeFosca, l’antic camí del Carrilet a l’Estany Gento. Aquest, al principi, comença de manera força incòmode doncs les peülles del bestiar i les travesses fan que ciclar per les vies esdevingui una tasca  feixuga. Més endavant la cosa millora considerablement tot i que cal seguir alerta doncs hi ha trams aeris on el grau d’exposició és força alt en combinació amb d’altres igualment aeris i molt trencats on caure és totalment prohibit però, que malgrat això, és una part d’obligada visita ja que el lloc i el seu entorn s’ho mereixen. 







La segona part del camí del carrilet, potser la més espectacular, em premia amb un seguit de curts túnels  que després de 7kms de vertigen i gaudiment, em dipositen a l’Estany Gento (2152mts)on paga la pena arribar-se a l’estació del telefèric. 









Reculo i vaig a cercar el corriol de la Canal de Pigolo que és senyalitzat per un pal indicador. Aquest corriol d’ambient molt alpí, davalla 350 metres fent marrades talment  com un embut essent els 100 primers fàcils i la resta, molt complicats doncs hi ha uns esglaons de fusta que el tornen tècnicament extremadament exigent  i on em toca carretejar la bici en força punts arribant a una secció, ja fora de la canal, més assequible però on cal seguir alerta doncs discorre majoritàriament per pedra solta ja fins arribar a la Presa de Sallente (1782mts) que travesso. 






D’allí vaig a petar a la carretera que puja de Cabdella. Hi descendeixo  aproximadament un kilòmetre i mig i en un revolt tancat a l’esquerra, prenc el corriol fins a Central de Cabdella (1304ms). Aquest és un antic sender, preciós,  envaït per la vegetació i on cal anar amb compte amb els rocs amagats que en alguna ocasió ens fan rodolar a mi i a la bici pel terra sense majors conseqüències. 








Destacar el curt tram vora el petit canal on l’equilibri és més que un imperatiu. El sender baixa anat a trobar una estranya porta metàl·lica enmig del bosc que dona pas a un camí que baixa en paral·lel als tubs d’alimentació d’aigua de les turbines de la Central de Cabdella. 


D’aquí, tan sols em resta pujar i passar per les característiques cases construïdes pels enginyers suïssos que treballaren aquí a principis del Segle XX fins arribar-me a l’encisador Refugi Tacita, on ja m’esperen la Sandra i l'Óscar i un suculent sopar amb productes de la seva pròpia horta. De l’hort a la taula!.


3ª Etapa.


Tal com apuntaven les previsions meteorològiques, s’ha passat bona part de la nit plovent i avui té pinta de seguir fent-ho. Mirant ahir la previ amb la Sandra,  vam veure que fins a mig matí hi hauria una petita treva, i és qüestió d’aprofitar-ho, així que toca matinar. Avui no rodaré sol, m’acompanya en Lluís, veritable Ànima Pater de la Bikefosca  i amb el que a part de la pluja i la boira, també compartiré bells racons de la ruta d’avui. Amb un dia que poc convida a sortir a pedalar, en Lluís, matiner, em passa a buscar pel Tacita i comencem a rodar .Avui ens endinsarem a la polèmica vall de Filià. Anem a trobar la carretera i pedalem per ella en direcció nord uns 500mts fins trobar el trencall a l’esquera cap a Filià (1328mts). La pista puja decidida encadenant zetes una rere l’altre mentre tímidament la boira ens va deixant descobrir nous paisatges i fins hi tot regalant-nos amb alguna finestreta del Montsent de Pallars amb part de l’etapa que vaig poder fer ahir. 





Per sota el Solà de Filià, anem remuntant la vall pel marge del riu del mateix nom acompanyats d’un fi plugim. 





Poc a poc s’endevinen davant nostre els esquelets de formigó del que havia ser la infraestructura de l’estació d’esquí que va ser suspesa per la fallida de l’empresa promotora. El paisatge, malgrat la pluja , és encisador però entra la boira i s’acaba la festa. 






Teníem intencions de pujar fins a l’Estany de Filià però desistim. Creuem a l’altra banda de la vall i després d’una breu remuntada, just passar un pas canadenc (1966mt), iniciem un llarg descens per la pista de Fa, que segons em comenta en Lluís, en dies normals hom pot gaudir d’unes vistes fantàstiques. 




Ens aturem uns instants al mirador de l'ermita de Mare de Déu de Fa (1613mts)on a part de la boira poc més podem admirar. 


Seguim baixant cap a Espui on abans, el Lluís em descobreix un nou corriol que esdevé 100% terreny d’aventura. 


Un cop som al poble cau un bon xàfec i decidim refugiar-nos en un bar punt on ens separem en l’etapa d’avui. Jo retorno cap al  Refugi Tacita arecollir les meves coses i on abans, m’aturo en el museu i la Central Hidroelèctrica de Cabdella (primera en construïr-se a tot l’estat) tancant així part d’una etapa circular molt rodadora en la que han predominat les bones pistes i amb un desnivell i quilometratge moderats que la han fet realment assequible.


4ª Etapa


Ahir, després de la visita al museu de la Central de Cabdella, hauria hagut de continuar pedalant fins a Pobellà (1239mts), final d’etapa, però la pluja es va intensificar de manera molt notable (essent la Vall Fosca aquell dia l’indret amb el registre de més precipitació del país) i malauradament, vaig haver d’avortar aquesta segona part de la 3ª etapa. Doncs, veient la que se em venia al damunt, la Mar del museu, se em va oferir a portar-me fins a Pobellà amb el cotxe malgrat que jo volia acabar l’etapa damunt la bici. Per sort, em va fer entrar en raó . –Gràcies per tot, Mar!
Després de fer nit a l’acollidora Casa Rural d'Agulló regentada per la Mercè i la Julita ,(per cert, que bo estaven les postres del sopar...) avui també rodaré en companyia del Lluís que com ahir, m’ensenyarà els raconets i els secrets de la Bikefosca. El dia s’aixeca si més no ,com ahir, rúfol i amb una curta treva matinal de la pluja que aprofitem per fer via. Tot sortint de Can Agulló ,trobem el camí cap al Coll de Sant Quiri per una pista que malgrat les copioses pluges d’ahir, trobem en bon estat. Aquesta pista, supera poc més de 500 metres de desnivell de forma suau tret d’algun punt molt concret en el cal que posar-se les piles. 



A la collada (1706mts),saltem a l’altre vessant i remuntem la centena de metres que ens separen del cim del turonet on es troba enclavada la curiosa ermita de Sant Quiri (1833mts) sent tasca impossible coronar damunt la bici els darrers metres (les tifes de vaca tampoc no ajuden...!). 








En aquest punt, la pluja dona per finalitzada la treva i comença a ploure. Amb el temps just de posar-nos els plàstics, descendim anant a buscar la línia de carena alhora línia divisòria natural i administrativa dels dos Pallars. Fem via cap al  Cap de la Ginebrera (1772mts) per després, en suau descens seguint per la mateixa carena atansar-nos a  la Serra Espina assolint el seu punt culminant ,El Cogulló (1570mts) i descendint per la carena de la Serra de Ruixou fins anar a trobar un corriol força salvatge que flanqueja la Serra de la Guardia. 








D’alli, anem a trobar la pista que ,ràpidament, ens davalla a Bretui (1075mts)i que abandonem  per agafar la carretera que ens condueix cap a Montcortés(1142mts) i al seu estany d’aigua calda. 




Seguim carretera amunt i agafem el primer trencall a l’esquerra que abandonem un kilòmetre després per una divertida pista que descendeix  per dins de l’Obaga de Comadars culminada per unes guixeres en el seu final tot just abans d’arribar a Senterada inici i final de la meva tan peculiar Bikefosca i de la que m'acomiado amb una espectacular patacada en els darrers metres de corriol (per sort no hi ha imatges....;-). 













I aquesta ha estat la meva Bikefosca, un tant peculiar, tot s’ha de dir, ja que ha estat escurçada notablement per la seva “Pota Sud”. D’altra banda, la mala meteorologia d’aquests dos darrers dies no m’ha permès  gaudir com cal de tot el potencial paisatgístic que aquesta travessa em podia oferir i amb tot, ha superat amb escreix les expectatives que tenia  amb ella. 
Si teniu 5 dies lliures, ganes de pedalar, de tranquil·litat assegurada i de paisatges amb majúscules, no hi dubteu, la Bikefosca és la vostra ruta. I si no teniu els 5 dies, segur que la gent de la organització us en fan una “Bikefosca” a mida que de ben segur, no us decebrà.
Si en voleu saber més sobre que aquesta atractiva travessa , podeu trobar tota la informació necessària a la seva web, WWW.BIKEFOSCA.COM o a l’article publicat a la revista Vèrtex numero 247.


I com no, tot el meu agraïment al Lluís, la Sara, al Martí, al Pau , la María i la Mar.