3 d’oct. 2013

16-9-2013 De Canazei al coll de Rosszahnscharte.

De Canazei al coll de Rosszahnscharte.
16-9-2013

Després d’un dia de quasi inactivitat per culpa de la pluja i que vam aprofitar per fer turisme i una mica d’escalada esportiva en uns totxets equipats prop del Pas Giau, avui, amb molt millors previsions de mèteo malgrat anuncien pluges a la tarda, anem a conèixer la Val Duron arribant-nos fins al coll de Rosszahnscharte a 2490mts.

Des de Canazei (1450mts) sortim per la Marcialonga i baixem cap a Campitello di Fassa on sortim de la Pista ciclable de la Marcialonga pel pont després de l’estació de telefèric de Col Rodella. Travessem el poble direcció nord sortint per la carretera que puja a Pian (val a dir que ambdós pobles estan junts). De les darreres cases i cap al nord, seguint el riu pel camí 210 i 211, puja una carretera que mor en forma d’aparcament 300 metres més amunt tornant-se pista després del pont.

L’esmentada pista ja fa por només veure-la de lluny, doncs és exageradament dreta,(puja al 30%!!) però per sort és un curt tram d’uns cent metres que això si, ens posa les piles en un moment. Poc a poc anem entrant en la bucòlica Val Duron mentre la pista, serpentejant entre boscs, no deixa de guanyar altura ni un instant. Arribem a una esclarissada, la Baita de Fraines (1600mts), on es relaxa sensiblement la pendent però que en tornar-se a tancar el bosc, la pista torna a pujar de valent. Sense deixar mai la riba del riu Duron, ens aproximem a una vall oberta , aquesta vall és la pròpiament dita Val Duron que te com a portal d’entrada el refugi Micheluzzi (1850mts).

Seguim pedalant per l’itinerari 210, ara còmodament fins la capçalera de la vall passant a prop dels bonics nuclis de cabanes de fusta de Zopei i Frighela fins que en uns tres quilòmetres des del refugi Micheluzzi, la pista es torna molt pedregosa i comença a fer llaçades cap amunt.

Passem per costat de la Malga Do’ Col D’Aura, que ens ofereix un descans amb l’excusa d’una bona panoràmica de la vall abans d’enfrontar-nos amb les darreres rampes de mal ferm que donen accés al Pas de Duron (2204mts).

Un cop hi som, podem veure la vall de Gardena al fons de l’altre vessant. Reprenem el camí, i ara agafem  el sender que ens ha de conduïr al camí marcat com a 4-594 que puja procedent de Kompatsch ,al Passo Alpe di Tire o Pas de Dier  (2440mts).

Allí ens espera una altre duríssima rampa que tot i que no ho sembli puja al 20% durant 500 metres i que ens deixa en el Passo Alpe di Tires (2440mts), lloc on es troba enclavat el refugi del mateix nom sota el cim del Terrarossa (2655mts).

A l’esquerra del refugi , surt el sender nº2 (Alta vía Dolomiti)que resseguim uns 700 metres fins arribar al pas de Rosszahnscharte a 2490mts i punt més elevat de la nostra sortida. Des de aquí podem gaudir de la fantàstica vista sobre els Alps Suïssos al fons de tot, Siusi i més enllà el grup Rosengarten, Langkofel i la Marmolada.

Emprenem el camí de tornada desfent camí en ràpida baixada cap a Val Duron.

En baixar a la cota 1580, ja ben passat el refugi Micheluzzi ens desviem en el pont cap al camí de l’esquerra direcció Fossél on anem a trobar la carretera que baixa a Campitello per després agafar la Marcialonga que en suau pujada, ens retorna a Canazei , punt de sortida.