6 d’oct. 2013

19-9-2013 Ferrata Brigata Tridentina, Torre Exner (2495m)

Ferrata Brigata Tridentina, Torre Exner (2495m)
19-9-2013

Avui  toca jornada ferratera i la via escollida per avui ,és la Brigata Tridentina (K4-620mts). Segons el llibre que portem (“Stupende Ferrate delle Dollomiti” Ed. Athesia), la Brigata Tridentina, és una de les ferrades indispensables de Dolomites, i per extensió, una de les més transitades, així que si no volem patir aglomeracions, ens toca matinar i anar per feina. Aquesta ferrada, va ser re-equipada per membres de la Brigata Tridentina del cos de  muntanya de l’exèrcit italià tot seguint parcialment el traçat d’un vell camí de la primera guerra mundial que es va modificar convenientment fins donar-li hi el aspecte actual, de caire més aeri i esportiu. Per accedir, ens arribem al Passo Gardena i baixem direcció Corvara aproximadament 2 km on en un revolt, hi trobem un gran aparcament (1960mts), on a més, hi trobem el telefèric de servei del refugi Cavazza. Un pal indicador ens condueix al sender que en direcció est, en poc menys de 10 minuts ens deixa a peu de via.

Comencem a grimpar un primer ressalt rocallós que surt al costat de dos gran rocs des d’on accedim a l’itinerari 676 que seguim horitzontalment direcció est fins un desviament que ens remunta a la base de la Torre Exner i veritable inici de la ferrada, dividida en dues seccions.

La primera, sense majors dificultats va evolucionant de manera vertical per grans plaques i arestes fins arribar a un  flanqueig molt acusat en el que un cop superat, si volguéssim, podríem abandonar i pujar al Franco Cavazza pel sender que marxa cap a l’esquerra.

Nosaltres seguim cap amunt. La ferrada en aquest segon tram guanya en verticalitat i dificultat havent de superar una escala i algun desplomet. Just sota la Torre Exner (2496m) rodegem l’agulla i trobem un pont penjant i abans, una placa commemorativa de la construcció de la ferrada.

Creuem el pont i guanyem uns metres verticals més fins arribar a terreny més ajegut. Ara tan sols en resta atansar-nos pel corriol al Rifugio Franco Cavazza o Pisciadù (2585mts) on aprofitem per ganyipar una mica abans d’iniciar el descens, descens que es realitza pel sender 666 cap a la Val Setus directe a l’aparcament i en el que una línia de vida amb una sirga ajuda a donar seguretat doncs aquest té força pedra solta i glaç sent lleugerament dret i relliscós al principi.