8 d’oct. 2013

21-9-2013 Monte Paterno per la via Ferrada Lucca Innerkofler

Monte Paterno per la via Ferrada Lucca-Innerkofler.
21-9-2013

Avui farem la que serà la nostra darrera ferrada a les Dolomites, ja que un cop l’acabem  donarem per finalitzada la nostra estada per aquestes terres. Ahir vam acampar al càmping de Misurina, un càmping amb els mínims serveis i poc menys que recomanable. Ben d’hora, per evitar aglomeracions ja que avui és dissabte, recollim la paramenta i amb la furgo enfilem cap al Rifugio d’Aironzo i aquest cop, pagant religiosament els 22€ que costa el peatge, i és que estem en una de les zones més populars i boniques de les Dolomites, el parc de Les Tre Cime de Lavaredo i tot això, per enfilar-nos dalt del Monte Paterno per la ferrata de Lucca-Innerkofler, un veritable museu de la Primera Guerra Mundial. Un cop som a Auronzo (2320mts), deixem la furgo a l’aparcament superior i comencem a caminar pel corriol que vam baixar ahir amb les bicis cap a l’itinerari 101, que per ample pista, i rodejant les Tre Cime de Lavaredo pel sud ens porta al refugi Lavaredo en uns  15 minuts.

A l’esquerra del refugi, comença una pujada curta per una sendera i en 15 minuts més ens arribem a la Forcella di Lavaredo (2454mts). Del coll, seguim en direcció nord  pel mateix itinerari 101 descendint cap al refugi de Locatelli deixant a la dreta la cara oest del Monte Paterno .

Un cop som al refugi, tombem a la dreta seguint l’incipient cordal de la serra del Paterno amb el seu característic cilindre en forma de salsitxa, que és cap a on hem d’anar. Fem una petita grimpada fins arribar a quelcom semblant a unes trinxeres i just sota la Salsitxa de Francoforte , trobem  l'entrada a la primera galeria i entrada principal a la Galeria Paterno.

Ens equipem amb el kit ferratero al que hi afegim el frontal i ja ens fiquem a un seguit de galeries i passadissos penjats fins trobar dins d’una galeria unes escales que pugen fortament i on la foscor és total, tan sols estroncada puntualment per unes finestres excavades a les parets i on se suposa estaven enclavades bateries d’artilleria.

Després d’una segona gran galeria, la galeria Paterno tot i que hem trobat força passos equipats amb línia de vida, comença la veritable ferrada que puja seguint una aresta per terreny penjat però sense massa  dificultat tret dels passos amb glaç ,ja que és pot fer gairebé tot el tram caminant.

Arribem a la Forcella de Camoscio (2650mts) on tenim unes bones vistes del Mont Zengia.

Allí, tombem  cap a la dreta seguint la ferrada que ara, s'encimbella per la paret del Monte Paterno i on hi ha dues línees de vida, una per la dreta de pujada i l’altre per l'esquerra de baixada.

Un cop superada la via de pujada, de sobte, la sirga s’acaba i cal seguir pujant per sender poc visible en algun tram i fer alguna curta grimpada fins arribar al cim del Paterno (2744mts) , coronat per una gran creu de fusta i una placa en record a Sepp Innerkofler.

Iniciem el retorn ,que es realitza pel mateix lloc però usant l'altra línea de vida arribant-nos de nou a la Forcella Camosci  i on ens passegem una bona estona per la ferrada de la Forcelle que desestimem per que no sabem el camí de retorn a Lavaredo (Una part que la ressenya de la guía que portem desprècia i val molt la pena).

Des de la Forcella de Camosci, cal baixar un barranc per pedrera decantant-nos una mica cap a la dreta rodejant la roca de la que acabem de baixar. Ara, la ruta segueix un camí excavat  a la roca que travessa les parets més verticals mitjançant un espectacular sender al principi ascendent i amb escales cisellades que travessa de banda a banda la paret aplanant-se més endavant. L’esmentat sender, va a trobar l’espectacular Forcella Passaporto (2519mts), un indret des d’on podem gaudir d’unes espectaculars vistes sobre les Tre Cime, que fins ara romanien amagades.

També val a dir que just abans de la Forcella, hi trobem una guaita excavada a la roca que dona una bonica vista de les Tre Cime perfectament emmarcades.

La ruta creua a través de la Forcella a l'altre costat de la carena tot fent una travessa al llarg cap a la Forcella Lavaredo. Aquí hi trobem una nova ferrada molt fàcil amb algunes grimpades i desgrimpades, túnels curts equipada discontínuament on el camí s’estreny o l'exposició augmenta i finalitzant en una galeria on a l’entrada, hi ha un panell en baix relleu del temps de la guerra.

Des d’aquest punt, descendim còmodament fins anar a trobar la Forcella Lavaredo, fent que la tornada fins Auronzo, sigui una agradable i panoràmica passejada que tanca la nostra breu estada per terres Dolomítiques.

Ara tan sols ens resta The long way home ....però tornarem, i tant que hi tornarem, encara queda moltíssima feina per fer!!.